Mariusz Gliński 14 min

    Jak podejść do wyboru licencji HubSpot?

    Jeżeli wejdziesz na stronę Pricing Page HubSpot, to pewnie zauważysz, że składa się ona z kilku elementów. Będziesz widzieć wybór opcji Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub, CMS Hub, Operations Hub, czyli wszystkie główne elementy składowe systemu HubSpot.

    Jak zapewne zauważysz, każdy z nich podzielony jest na trzy wersje: Starter, Professional i Enterprise.

    Wszystkie te Huby możesz kupować w różnych wersjach, czyli np. Marketing Hub może być Pro, Sales Hub może być Starter, a Service Hub może być Enterprise – w zależności od Twoich potrzeb.

    Możesz też elastycznie to zmieniać w ramach swoich rosnących potrzeb i zwiększać wersje, jeżeli tylko dojdziesz do momentu, w którym będzie Ci to potrzebne. 

    💡 Klienci często pytają, czy dokupienie nowych wersji i upgrade powoduje wydłużenie okresu billingowego HubSpot – nie powoduje

    Zawsze, kiedy kupisz HubSpot będziesz mieć okres 12-miesięcznej współpracy dla licencji Pro i Enterprise. Ten czas od pierwszego zakupu będzie Twoim okresem billingowym. Oznacza to, że jeżeli dokupisz jakąś licencję, czy podniesiesz HubSpot do wyższej wersji, to nadal odnowienie całości współpracy z HubSpot, czyli tzw. renewal będzie: po pierwszym roku od pierwszego zakupu.

     

    Jak podejść do wyboru licencji i czym się od siebie różnią?

    Spójrzmy na to z lotu ptaka.

    Mamy trzy typy licencji: Starter, Professional i Enterprise. Nazewnictwo już trochę wprowadza nas w świat tego, co można od nich oczekiwać.

    Licencje Starter – dobra opcja na początek

    Starter, czyli coś na początek, od czego zaczynamy. Nie dotyczy to tylko tego, z jakich funkcji korzystamy, ale być może od zaawansowania naszej organizacji i tego, co ona posiada. 

    Twoja firma może być na poziomie Starter, czyli nie mieć różnych procesów. Co mam na myśli? 

    • Procesy sprzedażowe masz np. w Excelu. 
    • Marketing prowadzisz z podstawowymi działaniami reklamowymi. 
    • Od czasu do czasu wysyłasz jakieś mailingi marketingowe. 
    • Obsługa reklamacji to skrzynka na Gmailu, którą obsługuje pięć osób z zespołu.

    Jak patrzysz na swoją organizację, to dostrzegasz, że jest gdzieś na początkowym etapie rozwoju. I jeżeli chcesz wejść powoli w HubSpot, czyli tak, jak kiedyś usłyszałem na spotkaniu „jeść go małą łyżeczką”, powoli i później upgradować, to warto rozważyć wersję Starter.

    Co da Ci licencja Starter?

    Przede wszystkim na start otrzymujesz naprawdę dużo funkcjonalności zintegrowanych ze sobą w ramach wszystkich Hubów. 

    Pamiętaj, że zawsze masz dostęp do pełnego systemu HubSpot free. Jeżeli kupisz Marketing Hub, to nadal będziesz mieć tam Sales, Service i CMS w wersjach free. 

    Otrzymujesz zestaw narzędzi np. w marketingu:

    • możliwość tworzenia landing page,
    • kampanie marketingowe,
    • segmentacja klientów,
    • podłączyć czata i bot,
    • prowadzić sprzedaż: tworzyć lejki, rejestrować transakcje,
    • system raportowy z gotowymi kilkudziesięcioma raportami, które będą ci wyświetlały wyniki wszystkich rzeczy, które robisz i jak one działają. 

    Starter jest pierwszym krokiem połączenia wszystkich Twoich informacji na start. To dobry krok, żeby złapać wszystkie swoje dane w jednym miejscu. 

    Jeżeli okaże się, że nie potrzebujesz skomplikowanych procesów sprzedaży, marketingu, zaawansowanego raportowania i automatyzacji, to warto rozważać wejście w licencję Starter.

    Licencje Professional – następny etap możliwości rozwoju

    Czym zatem są licencje Professional?

    W skrócie – w każdym Hubie licencja Professional daje Ci możliwość automatyzacji. A dokładniej otrzymujesz: 

    • funkcję workflow, która odpowiada za automatyzację procesów sprzedaży automatyzację marketingu w Marketing Hub,
    • automatyzację ticketów i zgłoszeń do klientów w Service Hub, 

    Drugim obszarem, który dostajesz w licencjach Professional jest zaawansowane raportowanie.

    W wersji Professional w każdym Hubie dostajesz dedykowany moduł Analytics, który zawiera komplet gotowych i dopracowanych raportów, które umożliwiają Ci dostęp do bieżących danych i analizy zarówno w obszarze marketingu, sprzedaży, jak i obsługi klienta. 

    Nazywam te moduły Analytics, ale dokładnie są to: Sales Analytics, Service Analytics i Traffic Analytics. Wszystkie dają Ci kompleksową informację na temat tego, co się dzieje w HubSpot w tych trzech obszarach. 

    Dodatkowo w wersji Pro dostajesz możliwość budowania własnych raportów. Nie tylko masz dziesiątki gotowych, ale również możesz wykorzystać moduł Custom Reports do tego, żeby zbudować własne raporty.

    💡 Pamiętaj, że raporty HubSpot uwzględnią też Twoje dane, jakie dodasz np. w postaci własnych pól. Te pola są po prostu traktowane przez HubSpot jakby były od razu przez niego dostarczane.


    Do poszczególnych Hub dochodzą  potężne nowe narzędzia, które po prostu rozwijają wersję Starter. 

    W Marketing Hub otrzymujesz:

    • pełne zarządzanie social mediami, 
    • testy A/B landing page'y, 
    • zarządzanie CTA na stronach i kontrolę działań związaną z konwersją wizyt na stronie na leady,
    • cały system do prowadzenia bloga, 
    • zarządzanie skutecznością działań SEO,
    • wspomniane narzędzia do lead nurturingu i automatyzacji marketingu,
    • smart content – czyli zaawansowaną personalizację komunikacji z klientami,
    • zaawansowane raportowanie, w tym raportowanie atrybucji.

    W Sales Hub otrzymujesz:

    • moduły forecastowania, 
    • sequencery, czyli automatyczne follow-upy do klientów,
    • automatyzację zarządzania – target accounts, czyli możliwość prowadzenia strategii ABM na HubSpot,
    • kalkulację wartości pól,
    • podpis elektroniczny.

    To tylko niektóre z elementów, które dostaniesz w wersjach Pro Marketing i Sales Hub. 

    Service Hub daje Ci prawdziwy przełom, jeżeli wejdziesz w wersje Professional. 

    Service Hub to nie tylko system do obsługi ticketów czy zgłoszeń trafiających na maila, możesz go poznać bliżej w artykule 3 twarze Service Hub. Z wersją Professioanl  dostajesz kilka dodatkowych potężnych modułów. 

    1. Portal klienta – Twoi klienci mogą widzieć statusy zgłoszonych ticketów i prowadzić korespondencję z tego portalu z Tobą w ich sprawie.

    2. Baza wiedzy – możesz zbudować bazę wiedzy na HubSpot i zwiększać serwis klientów poprzez to, że sami się obsługują w zakresie zdobywania niezbędnych informacji.

      Taka baza wiedzy może być również limitowana pod kątem tego, kto ma dostęp do konkretnych artykułów. Możesz jedną część bazy udostępnić tylko klientom, a inną – odwiedzającym.
    3. Badania i ankietysatysfakcji klienta  – gotowe ankiety badań satysfakcji klienta z obsługi: NPS, CES, CSAT.

      Takie ankiety możesz zautomatyzować w procesach, czyli wysyłać automatycznie do klienta po zamknięciu zgłoszenia. 30 dni później otrzymuje ankietę NPS, w której są m.in. pytania na temat tego, czy poleciłby naszą firmę innym.
    4. Customer Survey – możliwość tworzenia własnych ankiet. I co najważniejsze wszystkie te dane, które stworzysz sobie w ankietach, nawet własnych, będziesz trzymać w jednym miejscu w HubSpot. Z nich będzie można tworzyć dowolne raporty, które potrzebujesz.

    📌 Podsumowując – wersje Pro są opcjami, które dają Ci nie tylko nowe funkcjonalności w poszczególnych obszarach, ale przede wszystkim zapewniają automatyzację i raportowanie, których na pewnym etapie rozwoju firmy potrzebujesz.

    Szukasz czegoś więcej na start i chcesz swoje działania i procesy automatyzować? Wolisz przeskoczyć od razu na wyższy poziom? Potrzebujesz konkretnie ruszyć do przodu i wejść w automatyzację firmy, bo nie chcesz jeść HubSpot małą łyżeczką? Wybierz licencję Professional.

    💡 Dlaczego jest taki duży przeskok w cenach licencji Marketing Hub z 50 EUR do 800 EUR?

    To częste pytanie, jakie dostajemy podczas spotkań z potencjalnymi klientami. Różnica w cenie wynika ze stopnia zaawansowania procesów marketingu w firmie.

    Wersja Starter pomimo swojego dużego zakresu funkcji jest dla firm, które stosują podstawowe strategie działań marketingu. Takie, które może prowadzić osoba pełniąca funkcję Junior Digital Marketer. Wysyłanie maili, kontrola reklam czy budowa landing page, to bardzo podstawowa taktyka marketingowa.

    Wersja Professional jest dla firm poszukujących kompleksowego zarządzania.  strategią marketingową i do realizacji takiej strategii potrzebujemy dużej wiedzy i doświadczenia. Doświadczenie to będzie miała osoba, która jest na poziomie senioralnym. I tak jak w sytuacji, w której jest kilkukrotna różnica między wynagrodzeniami pracowników Junior kontra Senior, tak jest też w wersjach Starter i Professional.

    Wersje Professional wznoszą możliwość kompleksowego zarządzania strategią i procesami, mają w swoim DNA zaawansowane narzędzia i know-how potrzebny do realizacji całej strategii inbound marketing.

     

    Licencja Enterprise – wersja tylko dla dużych graczy?

    Jeżeli wersje Professional już tyle wnoszą, to co tak naprawdę wyróżnia licencje Enterprise? 

    Enterprise – jak sama nazwa wskazuje – obsługuje organizacje na poziomie większych i szerszych procesów biznesowych. Można ją podzielić na kilka obszarów: 

    • Hierarchiczne budowanie całej organizacji – tworzenie zaawansowanych struktur zespołów.
    • Zaawansowana personalizacja ekranów i informacji.
    • Zaawansowane monitorowanie wyników sprzedaży, zwrotów z działań marketingowych oraz śledzenia zdarzeń na stronach WWW.
    • Własny model danych w HubSpot dzięki Custom Objects.

    W sprzedaży możesz kontrolować nie tylko przychód i cele, ale również telefony oraz spotkania. Masz większe możliwości kontroli procesów. Możesz budować też hierarchiczne zespoły – czyli jeśli masz rozbudowaną strukturę organizacyjną, to możesz łączyć zespoły i dzięki temu budować hierarchię zespołów. Jak widzisz, możesz zarządzać bardziej kompleksowo swoją organizacją. 

    W marketingu zmierzysz wszystkie działania pod kątem generacji przychodów oraz otwierania i zamykania transakcji, masz pełen model atrybucji działań marketingowych. Ważnym obszarem, jaki dostajesz w wersjach Enterprise jest funkcja Custom Objects 

    Custom object to nic innego jak Twoje dowolne dane, jakie możesz sobie wprowadzić do HubSpot i stworzyć z nich model np. mogą być to licencje, szkolenia, trenerzy, dane finansowe projektu, koszty projektu czy harmonogram pracy pracowników. 

    Jeżeli chcesz takie rzeczy tworzyć w HubSpot i trzymać dane, to w wersji Enterprise dzięki custom objects możesz sobie to stworzyć.

    ❗Uwaga! Custome objects, które tworzysz, zachowują się tak, jakbyś je kupił(a) od HubSpot tzn. masz wszystkie dane dostępne wszędzie: w automatyzacjach, w raportach i innych elementach jakby to było dostarczone bezpośrednio z HubSpot. Dlatego możesz na tych obiektach budować automatyzację marketingową (np. przy wygasającej licencji automat wysyła informacje, żeby przedłużyć pakiet).

     

    Jednym z etapów, kiedy klienci wybierają Enterprise do marketingu jest potrzeba posiadania większej liczny domen brandowych

    Czym są domeny brandowe?

    To domeny o różnych nazwach np. BusinessWeb lub iStrategy. Jeżeli mielibyśmy domenę: poznaj.businessweb.pl to nie jest domena brandowa tylko subdomena. Jeżeli chcesz mieć kontrolę nad domenami BusinessWeb i iStrategy musisz mieć wersję Enterprise HubSpot i dokupić do niej coś takiego jak Domain Add On. Dopiero wtedy masz możliwość podłączenia kilku domen i zarządzania nimi oraz trackingować ruch i skuteczność działań na każdej z nich.

    Czasami struktura organizacyjna składa się z czterech spółek i na jednym HubSpot chcemy zarządzać nimi wszystkimi – taką możliwość daje pakiet Enterprise i Business Unit. 

    Business Unit umożliwiają zarządzanie wieloma organizacjami z jednego konta HubSpot.

    To przydatna funkcja, kiedy firma ma strukturę złożoną z różnych spółek, którymi chciałaby zarządzać indywidualnie w ramach jednego konta HubSpot.  

    Business Unit rozdziela galwanicznie obszary w HubSpot i każdy Business Unit nie widzi danych innych obszarów. Oczywiście dział marketingu, który obsługuje kilka spółek, może mieć dostęp do danych każdej z nich i prowadzić na tych danych zintegrowany marketing.

    Podsumowanie

    Przystępując do zakupu licencji HubSpot pomyśl, czy:

    • Chcesz go jeść małą łyżeczką: wykonać pierwszy krok – nawet kosztem automatyzacji, raportowania – uporządkować swoje działania i dane, wchodząc w wersję Starter.
    • Masz już prowadzone działania marketingowe i sprzedażowe, ale są one rozproszone i chcesz to wszystko złapać w jeden obszar, szybko wyciągnąć z tego jak najwięcej – wtedy wybierz wersję Professional. Po tę wersję sięgaj również, jak masz przed sobą budowę strategii działań i chcesz wesprzeć ją od strony technologii.
    • Twój biznes jest skomplikowany, masz wiele domen, hierarchie zespołów i zależy Ci na własnych danych w HubSpot oraz na wykorzystywaniu ich do automatyzacji marketingu i innych działań? Dięgnij po wersję Enterprise.

    W tym miejscu zachęcam Cię do wrócenia i jeszcze raz przeczytania artykułu o ukrytych kosztach i możliwości zaoszczędzenia na licencjach HubSpot.

    Jeżeli pochylisz się trochę bardziej nad analizą swoich potrzeb – w czym BusinessWeb może Ci pomóc, dostaniesz naprawdę profesjonalne doradztwo – poszukasz możliwości optymalizacji kosztów zakupu licencji i być może zaczniesz przygodę z HubSpot „od mniejszej łyżeczki” w niektórych obszarach, a ruszysz wyścigówką w innych. 

    Taką elastyczność daje HubSpot – możliwości zarządzania funkcjonalnościami w poszczególnych Hub na różnych poziomach dostosowanych do poziomu rozwoju Twojej organizacji. Dzięki czemu rośniesz razem z HubSpot 

    New call-to-action

     

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.