Mariusz Gliński 11 min

    Ranking CRM – na co zwrócić uwagę wybierając system CRM

    Zastanawiasz się nad wyborem CRM dla swojej firmy? Niech zgadnę – zaczynasz od wpisania w wyszukiwarkę Google’a hasła: „systemy CRM” i patrzysz, jakie rozwiązania Ci wyskoczą.

    Jednak niewiele Ci to mówi. Zgadza się?

    CRM to podstawa Twojej firmy, dlatego ważne, żebyś wybrał taki, który umożliwi Ci szybki rozwój. Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, stworzyłem artykuł, w którym porównuję kilka opcji CRM.

    Gotowy?

    Za artykułu dowiesz się, jakie są moim zdaniem krytyczne elementy podejścia do analizy i rankingu poszczególnych systemów CRM.

     

    Nowe wezwanie do działania

     

    Szukasz Rankingu Systemu CRM, ale potrzebujesz Rankingu PLATFORMY CRM. Dlaczego?

    Jak sprawdzić, czy wybór danego systemu spełni Twoje oczekiwania nie tylko z punktu widzenia działu sprzedaży, ale całej Twojej organizacji? Po pierwsze i najważniejsze, musisz poznać odpowiedź na pytanie: „Czym we współczesnym świecie tak naprawdę jest system CRM?”.

    I tu uwaga – Nie jest systemem tylko dla działu sprzedaży! Sprawdzanie więc rankingu systemów CRM tylko pod kątem działu sprzedaży będzie błędem. 

    Obecnie na rynku dzieje się ogromna zmiana w myśleniu o CRM-ach, ponieważ… nie są już tylko systemami dla działu sprzedaży! Samodzielnymi wyspami na których pracę znajduje tylko sprzedaż. 

    CRM (z ang. customer relationship management) musi służyć do zarządzania relacją z klientem. A jakie działy zarządzają takimi relacjami? Oprócz sprzedaży będzie to marketing oraz obsługa klienta.

    Wybierając system CRM, zwróć więc uwagę na to, czy skorzysta z niego cała organizacja. Inaczej kupisz system, którego z innymi procesami firmy nie będzie łatwo zintegrować, tak aby wszyscy pracowali na tych samych danych, w całej firmie i wspólnie obsługiwali klientów. 

     

    Na co zwrócić uwagę przy analizie rankingów systemów CRM?

    Głównym celem wdrożenia systemu CRM do firmy jest przyspieszenie jej rozwoju. Dlatego system CRM powinien być łatwy i szybki we wdrożeniu oraz a jego koszty na starcie nie powinien być wysoki (zamykać się pomiędzy 10 a 50 tysięcy złotych).

    A dodatkowo taki system musi rosnąć razem z nami, ponieważ na start nie potrzebujemy zaawansowanych rozwiązań, nasza organizacja musi się nauczyć pracy na CRM, a na to potrzeba czasu. Gdy przyjdzie czas np. na automatyzację procesów sprzedaży, to nasz system CRM będzie na to gotowy, wystarczy kliknąć i kupić wyższą wersję i podnieść organizację na nowych poziom automatyzacji procesów. 

    Jeśli chcesz, żeby Twoja firma się rozwijała, to przy wyborze systemu CRM, w rankingu systemu CRM powinno się wziąć kilka czynników poza analizą jego funkcjonalności. 

    O to kluczowe moim zdaniem elementy rankingu systemy CRM.

     

    Czy inne systemy w rankingu CRM umożliwiają pracę na tych samych danych klientów całej organizacji - sprzedaży, marketingowi i obsłudze klienta

     

    Musisz odpowiedzieć sobie na pytania:

    „Czy system, którego potrzebuje, ma umożliwiać łatwy dostęp do danych klientów innym działom firmy?”

    “Czy jeżeli będą mieć dostęp do tych samych danych co sprzedaż, do własnych procesów, to czy nie skorzystamy na tym bardziej?” 

    W jakim celu stawiasz sobie te pytania? Po to, aby mieć pewność, że nie patrzysz tylko na usprawnienia tu i teraz, ale również w przyszłość i całościowo na rozwój swojej firmy. Wspólna baza klientów to jeden system dla wielu działów, szybki przepływ informacji, ograniczenie kosztów szkoleń, bo nie uczymy w firmie osób z 3-4 różnych aplikacji. 

     

    Czy system w rankingu CRM zbiera wszystkie zdarzenia na kliencie w jednym miejscu - dane kampanii marketingowych, obsługa zgłoszeń i działania sprzedażowe

     

    New call-to-action

     

    Często, aby odnieść sukces w sprzedaży i pozyskać klienta, musi się zadziać wiele rzeczy, w których udział biorą inne działy firmy. Im więcej mamy informacji o tym, co się dzieje z danym klientem w innych obszarach niż sprzedaż, tym większą szansę na sukces mamy. 

    Warto więc aby nasz system w rankingu CRM, zbierał nam wszystkie dane o aktywnościach w jednym miejscu. Na przykład dlatego, żeby wiedzieć o tym:

    • jak działają Twoje kampanie marketingowe i czy klient, z którym rozmawia sprzedawca, klikał w jakieś reklamy w Google
    • jak często Twoi klienci otwierają mailing (zarówno ten marketingowy, jak i sprzedażowy), 
    • czy dział obsługi rozwiązał już już reklamację?
    • czy dział sprzedaży podjął już lead przekazany z marketingu?

    CRM powinien też automatycznie poinformować Cię o tych działaniach, dzięki czemu odpowiedni dział „na gorąco” skontaktuje się z klientem, w czasie, gdy klient poszukuje odpowiedniej informacji. 

     

    Jak łatwo zintegrować system w danym rankingu CRM z innymi aplikacjami czy Twoją obecną bazą danych

     

    Czy potrzebujesz w systemie CRM mieć integracje z aplikacjami, z których najczęściej korzystają pracownicy w firmie np. . Zoom, Clickmeeting, Google Sheets, Slack lub aplikacje contact centre? A może wasz własny system, który trzyma dane klientów i chcesz je synchronizować z CRM?

    Analizując ranking systemów CRM, sprawdź jakie integracje udostępnia jako gotowe i czy łatwo można do niego dobudować dowolną integrację. Taka integracja powinna być prosta do zastosowania dla każdego, kto programuje interfejsy webowe i dawać możliwość wymiany dowolnych danych w obu kierunkach.

     

    Czy w rankingu systemów CRM zawarto opis, jakie automatyzacje procesów sprzedaży udostępnia danych system?

     

    Potrzebujesz automatyzacji procesów? Jeśli tak, to na jakim poziomie – podstawowym czy zaawansowanym? Automatyzacja może pomóc np. w konieczności wpisywania tych samych danych w wielu miejscach albo zbierania identycznych rodzajów informacji.

    Zautomatyzować można również nieco bardziej skomplikowane procesy — np. generowanie raportów, tworzenie nieskomplikowanych treści prognostycznych, a nawet system przypomnień dotyczących różnych aktywności klientów.

    System CRM powinien umożliwiać Ci budowę dowolnych automatyzacji. Przecież chcesz, aby Twoi sprzedawcy kochali CRM, a nie spędzali nad nim godziny na wprowadzaniu danych. 

    Zweryfikuj, czego dokładnie potrzebujesz i jaki poziom automatyzacji będzie wymagany na start. Jeżeli nawet na początku nie masz potrzeb w tym zakresie, to pamiętaj, że z czasem będą one wymagane (bo np. urośnie Twój zespół). Warto, aby system CRM był na to gotowy, a nie wymagana będzie jego wymiana w przyszłości, bo obecne rozwiązanie nie ma możliwości zastosowania do automatyzacji. 

     

    Czas, który trzeba poświęcić na wdrożenie systemu CRM do firmy

     

    Niezwykle istotny punkt! Warto na samym początku sprawdzić, czy wdrożenie danego systemu wymaga skomplikowanego projektu i zaangażowania wielu osób np. integratorów, deweloperów itp. Czy możesz tak go poprowadzić, że po dwóch tygodniach od uruchomienia pracy, umiesz już na nim pracować i Twoja sprzedaż działa?

    Czasy wdrożeń systemów CRM trwające miesiącami się skończyły. Nowoczesny system CRM ma wiele gotowych rozwiązań, wymaga tylko parametryzacji, sprzedawcy mogą zacząć na nim szybko pracować (w dwa tygodnie), oraz można się go szybko nauczyć. 

    Wybierając system CRM, sprawdź dostępność firm, jakie mogą Ci pomóc w jego uruchomieniu, bo to może znacznie przyspieszyć prace nad startem CRM w Twojej firmie.

     

    Dostępność firm, które pomogą Ci w uruchomieniu systemu CRM

     

    Tak jak wspomniałem powyżej, dostępność firm do pomocy w uruchomieniu systemu CRM nie tylko przyspiesza prace, ale i oszczędza dużo kosztów

    W tym punkcie ważne jest to, jakiego rodzaju wsparcie potrzebujesz do wdrożenia i implementacji. Czy potrzebujesz szybko poznać sam system? Czy potrzebujesz coś wiecej wsparcia w poukładaniu procesów sprzedaży? 

    Z doświadczenie wiem, że jeśli pojawia się jakaś porażka we wdrożeniu CRM, to jest nią brak korzystania ze wsparcia procesowego i skorzystania z najlepszych praktyk pracy na danym systemie. Efekt jest taki, że systemu używa się nieprawidłowo, a dodatkowo nie korzysta się ze wszystkich dostępnych funkcji usprawniających pracę sprzedaży. 

     

    Minimalizacja udziału sprzedawców w obsłudze systemu CRM

     

    Jaki system CRM powinien wygrywać w rankingu systemów CRM? Taki który nie jest kulą u nogi sprzedawcy.  Współczesne systemy CRM powinny automatyzować jak najwięcej czynności wykonywanych przez sprzedawców.

    Tym samym muszą automatycznie:

    • logować maile, które są wysyłane do klientów,
    • rejestrować wszystkie spotkania, które są umawiane z klientami,
    • rejestrować wszystkie telefony, które wykonaliśmy w ramach sprzedaży,
    • przypominać o ważnych wydarzeniach (spotkaniach follow-up, zadaniach),
    • wykonywać zmiany pól, przesuwać transakcję, notyfikować, wysyłać SMS-y, maile.

    CRM musi tak zoptymalizować działania sprzedaży, żeby sprzedawcy nie musieli tych danych wprowadzać ręcznie. I aby sprzedaż mogła skupić się na tym, co najważniejsze, czyli: codziennych kontaktach z klientami – rozmowach, spotkaniach – i nie tracić czasu na rejestrowanie danych.

     

    Ranking CRM - jak przeprowadzić?

    Artykułów i porównań w internecie jest wiele – ale uwierz mi. Jak samemu nie przeprowadzisz  sobie rankingu systemów CRM, nie będziesz wiedział, który naprawdę odpowiada na Twoje potrzeby. 

    Pamiętaj o tym, co napisałem na samym początku, dziś nie kupuje się systemu CRM tylko platformę CRM. Dlatego tworząc swój ranking, patrz szerzej na to, co musisz porównać. 

    W BusinessWeb przygotowaliśmy checklistę wyboru CRM! Pobierz tutaj → 

    Zawiera ona 19 kluczowych pytań wyboru systemu CRM i pozwala całościowo spojrzeć na efekty wdrożenia CRM w całej organizacji.

     

    Analizując rankingi uwzględnij w rankingu CRM rozwiązania HubSpot

    Ranking-CRM

     

     

    Wiesz, że HubSpot jest jednym z najwyżej ocenianych przez klientów systemów CRM?

    ranking crm capterra crm ranking g2

     

    HubSpot CRM to całościowa platforma do zarządzania relacjami z klientem, która:

     

    • łączy raportowanie, komunikację, automatyzację treści i danych w jednej bazie danych;
    • tworzy wspólne środowisko pracy dla marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta;
    • napędza działania wszystkich działów w firmie, aby zacieśniać relacje z klientami, zwiększać sprzedaż i budować lojalność klientów;
    • jest intuicyjna i łatwa w obsłudze;
    • dba o wszystkie szczegóły i codzienne zadania, uwalniając cenny czas w dziale sprzedaży;
    • ma elastyczne licencje – w szczególności licencję Starter, który nie ma sobie równych na rynku pod względem ilości funkcji i tego, czego możesz dzięki niej zyskać;
    • rośnie wraz z rozwojem Twojej firmy!

    Jesteśmy certyfikowanym partnerem firmy HubSpot w Polsce. Zobacz opinie naszych klientów z naszych wdrożeń na stronie HubSpota.

     

    Nowe wezwanie do działania

     

     

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.