Mariusz Gliński 9 min

    Jak zaoszczędzić na kosztach licencji HubSpot

    Wolisz słuchać niż czytać? Odtwórz poniżej 👌


    HubSpot posiada parę funkcjonalności, które na pierwszy rzut oka nie są widoczne, a pozwalają zaoszczędzić koszty przy wdrożeniu, jak i przy dalszym wykorzystywaniu wszystkich jego aplikacji.

    Jedną z podstawowych rzeczy, na którą nie zwraca się uwagi kupujących HubSpot jest to, że posiada on nielimitowaną liczbę darmowych użytkowników. Co to oznacza?

    Czym właściwie jest darmowy użytkownik HubSpot?

    Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na poszczególne modele wyceny i licencjonowania HubSpot oraz naliczenia kosztów za poszczególne licencje. 

    Jak już wiesz, w Marketing Hub nie płacimy od użytkowników – możemy mieć ich nieograniczoną ilość – płacimy za kontakty, jakie mamy w HubSpot oraz w bazie danych. A dodatkowo tylko od tych kontaktów, które faktycznie w marketingu wykorzystujemy. 

    A jakie kontakty wykorzystujemy w marketingu? Takie, do których wysyłamy mailingi (newslettery) albo robimy kampanie remarketingowe. 

    Często w bazie mamy wiele kontaktów, które nie mają zgód marketingowych. 

    Takich możemy mieć praktycznie nielimitowaną ilość, nie płacisz za nich dodatkowo, kupując Marketing Hub, bo one nie są kontaktami do marketingu, są naszymi danymi. 

    Ale uwaga! Są to dane, ale to nie znaczy, że możemy ich używać na lewo i prawo. Mogą na nich pracować: sprzedaż, obsługa klienta, nadal są w pełni dostępne dla całego zespołu, ale nie wyślesz do nich mailingu marketingowego.

     

    💡 Zobacz przykład:

    Jeżeli Twoja baza zawiera 50 tysięcy kontaktów, ale tylko 10 tysięcy z nich ma zgodę na wysyłkę mailingu, to kupujemy HubSpot na te 10 tysięcy kontaktów, a resztę „ładujemy” do HubSpot i staramy się pozyskać od nich zgody marketingowe. Jak pozyskasz zgodę, to zwiększysz ilość kontaktów, za które płacisz w HubSpot i możesz na nich nadal pracować sprzedażowo i z obsługą klienta.

     

    W HubSpot płacisz za stanowiska

    Popatrz na dwa Huby Sales Hub i Service Hub, gdzie są tzw. seats (stanowiska). Dla kogo w ogóle są te stanowiska?

    Zacznijmy od sprzedaży.

    Stanowisko płatne sprzedaży oznacza, że jako pracownik codziennie wykonujesz działania bezpośrednio z klientami. Musisz się z nimi komunikować, używać szablonów maili, snippetów, automatycznych sekwencji, tworzyć zautomatyzowane procesy swojej pracy, tasków, kolejek i zadań. 

    Jesteś w tej sytuacji aktywnym sprzedawcą – codziennie musisz być wyposażony w narzędzia, które pozwalają Ci na komunikację z klientami. 

    Potrzebujesz więc licencji na to, żeby mieć dostęp do narzędzi, bo właśnie na tym polega licencja płatna HubSpot – daje dostęp do szablonów, maili, sequencerów, automatyzacji poszczególnego stanowiska pracy. 


    💡 Jeżeli w procesie sprzedaży jest tzw. paczacz, czyli osoba, która tylko patrzy na dane, zmienia je, dodaje, tworzy raporty i nie prowadzi aktywnej komunikacji z klientami, to nie potrzebuje licencji. W takiej sytuacji korzysta z darmowego stanowiska, mając dostęp do tych wszystkich pozostałych funkcji w HubSpot. 


    W związku z tym dla takich osób nie musimy kupować licencji. Takie rozwiązanie może być wykorzystane dla managerów sprzedaży, którzy nadorują procesy, ale nie prowadzą aktywnej sprzedaży do klientów. Taki manager też nie potrzebuje licencji.

    Szukając licencji dla sprzedaży, dokładnie przeanalizuj, kto jest aktywnym sprzedawcą, a kto wspiera sprzedaż w działaniu (ocenia dane, raportuje). To Ci pozwoli zaoszczędzić pieniądze na zakupie licencji, których na początek nie potrzebujesz.

     

    📌 Licencje zawsze możesz dokupić w dowolnym momencie przez Internet i praktycznie bez kontaktu z HubSpot. Zrobisz to jednym kliknięciem w systemie. 

    Poniżej przykład tego kto potrzebuje licencji płatnej, a jakie funkcje są dla wszystkich – licencja HubSpot Sales Professional.

     


    Podobna sytuacja jak ze sprzedażą jest z modułem serwisowym.

    Licencji potrzebują tylko osoby, które aktywnie obsługują bezpośrednio klienta, komunikując się z nim, czyli tak, jak w sprzedaży używają: szablonów maili, snippetów, automatycznych sekwencji, automatyzują zadania, taski, tickety – wtedy taki pracownik potrzebuje licencji.

    A kiedy nie potrzebuje? W takiej samej sytuacji, jak w przypadku sprzedaży – kiedy jest „paczaczem” – czyli wprowadza dane, raportuje, ale nie obsługuje aktywnie klienta. Wtedy wystarczy darmowa licencja.

    Poniżej przykład tego kto potrzebuje licencji płatnej, a jakie funkcje są dla wszystkich – licencja HubSpot Service  Professional ⤵

     

    💡 Kupując HubSpot dokładnie przeanalizuj, jakie osoby biorą udział w procesie i czy faktycznie potrzebujesz licencji. Możesz oszczędzić na tym dużo pieniędzy, jeśli tylko odpowiednio ustawisz swój proces, czy nawet trochę go zmienisz. Wtedy wszystkie osoby nie będą musiały mieć płatnej licencji, żeby korzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi HubSpot.

     

     

    Czy na poszczególnych Hubach możesz coś zaoszczędzić?

    Pora na kolejną niespodzianką, która przyniesie Ci potencjalne oszczędności. 

    Zastanów się, co jeżeli w niektórych sytuacjach dałoby radę pójść na kompromis i wykorzystać 70% funkcji wersji profesjonalnej czy Enterprise HubSpot? 

    Może być tak, że obecnie zależy Ci na raportowaniu – niepełnym, ale takim, gdzie samodzielnie możesz tworzyć raporty. Albo zależy Ci na pewnych automatyzacjach – zmianie pól, przekazywaniu wewnętrznych informacji, czyli wykorzystaniu automatycznych workflow HubSpot. Można jakoś to ograć? Tak! Ale to nie jest proste i jak mówią – diabeł tkwi w szczegółach. Chodzi o podział HubSpot na dwa obszary.

     

    Funkcjonalności portalowe czy przypisywane do stanowisk? Jaka jest różnica?

    HubSpot dzieli się na dwa obszary:

    • funkcjonalności portalowe
    • funkcjonalności przypisywane do stanowisk 

    O tych drugich już wcześniej mówiłem. Na przykład funkcja nielimitowych szablonów maili, dostęp do sequencer i automatycznych follow-upów jest przy stanowisku.

    Ale m.in. automatyzacja procesów jest funkcjami portalowymi. Co to oznacza?

    Kupując Marketing Hub, otrzymujesz wszystkie funkcje w trybie portalowym. Nie ma w nim stanowisk, kupujesz cały portal Marketing Hub. Lokujesz do niego nielimitowane liczby użytkowników, którzy mają dostęp do wszystkich funkcjonalności, nadawanych przez Ciebie poprzez prawa dostępu. 

    Natomiast kupując Sales Hub, kupujesz funkcje portalowe i funkcje przypisywane do stanowisk, czyli masz raport i workflows, automatyzacje (funkcje portalowe) oraz szablony, snippety czy sequencer (funkcje do stanowisk).

    Co to właściwie dla Ciebie oznacza? 

     

    💡 Spójrz na przykład: 

    Firma kupuje Marketing Hub Pro, ale w przypadku sprzedaży wybiera licencję na poziomie Starter. Jakie funkcje portalowe kupione w Marketing Hub Pro będzie mogła wykorzystać w ramach sprzedaży, nie kupując Sales Hub Pro?

    M.in. custom reports, czyli dowolne raporty robione z danych, jakie występują w HubSpot. Pamiętaj, że w starterze HubSpot Sales nie ma możliwości samodzielnego tworzenia raportów – jest dopiero w wersji Pro. Ale dzięki Marketing Hub wersji Pro firma ma do nich dostęp.

    Co więcej, może dostać parę dodatkowych rzeczy w Starter Sales Hub np. automatyzacje zmiany danych w systemie, zakładanie automatyczne transakcji, automatyzacja informacji zewnętrznej, automatyzacja zadań – to wszystko dzięki posiadanej wersji Marketing Hub Pro. 


    Oczywiście w tym wszystkim są pewne niuanse, a diabeł zawsze tkwi w szczegółach. Ale uwierz mi, że jeżeli jesteś w stanie zrezygnować z kilku elementów, to funkcje portalowe mogą umożliwić Ci bardzo wiele rzeczy przy jednoczesnym niewchodzeniu na start w licencje Pro w poszczególnych Hubach. 

    Z czasem prawdopodobnie dokupisz sobie Sales Hub Pro, jak to było w przypadku BusinessWeb, bo będziesz chcieć korzystać z np. forecastingu, sales analytics – zaawansowane, gotowe raport sprzedaży, które wszystko sprawdzają – czy zarządzania celami pracowników.

    Ale może na start wcale tego nie potrzebujesz? Ważne są dla Ciebie podstawowe automatyzacje. Znając różnicę w cenach między licencjami Starter, a Pro, taki kompromis może być dla Ciebie bardzo wartościowy.

    Wybierając Service Hub, on również przyniesie Ci różne funkcje portalowe np. custom reports, workflows i automatyzacje.

    Warto pójść na kompromis funkcje vs cena?

    Musisz samodzielnie odpowiedzieć na to pytanie. 

    Ale pamiętaj – czy połączysz Marketing Hub + Sales Hub, czy Sales Hub + Service Hub, jeżeli tylko jeden z Hubów będzie w wersji Pro, prawdopodobnie dla pozostałych funkcji w ramach Startera zyskasz dodatkowe możliwości, które będą oscylowały w zakresie 70-80% funkcjonalności wersji Pro. 

    Przeanalizuj jeszcze raz:

    • jakie funkcje są Ci potrzebne (portalowe, stanowiska),
    • jak wykorzystasz darmowe licencje, a jak płatne,
    • ile to wszystko będzie Cię kosztować.

    I wtedy podejmiesz decyzję, czy warto rozważyć taki kompromis. 

    Oczywiście takie rozwiązanie jest dobre wtedy, kiedy chcesz szukać oszczędności, ponieważ funkcje, które są zawarte w wersji Pro (forecasting, sales analytics, target accounts, ABM) są wartościowe i naprawdę dużo wnoszą w działaniu. Ale może na początku nie są Ci potrzebne?

    Nadal wydaje Ci się to wszystko skomplikowane i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji?

    Porozmawiaj z nami! Wspólnie wybierzemy pakiet skrojony na miarę Twoich potrzeb i dostosowany do rozwoju firmy.

    Umów się na rozmowę >>

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.