Mariusz Gliński 9 min

    Czego dziś oczekują działy marketingu i sprzedaży od CRM? Jak taki system może pomóc Ci w działaniu i zaopiekowaniu klientów?

    Firmy się zmieniają. Zmieniają się również wymagania klientów i potrzeby pracowników. Czego dziś oczekują działy marketingu i sprzedaży od CRM? Jak taki system może pomóc Ci w działaniu i zaopiekowaniu klientów?

    Zarys historyczny

    Zanim rozwinę ten temat, chciałem Ci przybliżyć trochę historię związaną z tym, jak wyglądała moja kariera zawodowa. 

    Większość swojego życia spędziłem, pracując w obszarach IT, gdzie zaczynałem ją od obszaru analizy wymagań. Byłem analitykiem systemowym, który sukcesywnie rozwijał swoje kompetencje wokół jednej rzeczy – systematycznym zbieraniu wymagań i tego, żeby na ich podstawie dostarczyć klientom wewnętrznym najlepsze rozwiązania, jakie mogliśmy dla nich zaprojektować. 

    Następnie kierując rozwojem bankowości elektronicznej, spędzaliśmy dużo czasu na tym, żeby zbadać wymagania, co należy zbudować w takich systemach i dostarczyć naszym klientom.

    Firmy, które z nami współpracowały, musiały przeprowadzać głębokie analizy, rozbić super wyceny i szczegółowo rozpatrywać każde wymagania tak, aby kierując później projektem zminimalizować ryzyko, że czegoś nie dopilnują i tym samym poniosą wysokie koszty wdrożeniowe.

    To prowadziło do jednego – wszystkie strony musiały się solidnie napracować, żeby zbudować dane rozwiązanie, a tym samym poświęcając bardzo dużo czasu na wyceny projektów oraz to, w jaki sposób całe zespoły musiały spisać swoje oczekiwania.

    Tylko świat się zmienił w taki sposób, że do BusinessWeb nie trafiają klienci, którzy mają jakąś listę wymagań dotyczącą wdrożenia CRM. Dlaczego tak się dzieje?

     

    Czy, żeby wdrożyć HubSpot, potrzebujesz wielkiej listy swoich wymagań od CRM?

    Przede wszystkim większość klientów nie ma takich zasobów, jak my mieliśmy, pracując kiedyś w banku, żeby przeanalizować wszystkie wymagania i żeby je spisać. 

    Z drugiej strony świat się na tyle zmienił, że w większości przypadków firma może wejść na CRM, chociażby HubSpot, i praktycznie nie mieć wpisanych różnych wymagań. Dlaczego tak się dzieje?

    Ponieważ systemy takie jak HubSpot zbudowane są na bazie najlepszych praktyk zarządzania sprzedażą, marketingiem, operacjami i obsługą klienta, jakie są potrzebne klientom i firmą do tego, żeby się rozwijać. Mają w sobie wbudowane już procesy, procedury i różne elementy związane z tym, jak:

    • efektywnie prowadzić sprzedaż, 
    • na czym polega nowoczesny marketing internetowy, 
    • co to jest obsługa klienta, która działa, tak że klienci ją polecają i stają się entuzjastami.

    HubSpot to prostota i najlepsze praktyki CRM

    I właśnie taki jest HubSpot. Nie musisz podejść do niego z listą wymagań, czego od niego potrzebujesz. 

    Musisz zaufać, że procesy, jakie możesz na nim zbudować, będą służyły Ci w realizacji celów sprzedażowych, marketingowych czy obsługi klienta. Ponieważ HubSpot został zbudowany z jedną myślą – prostota, prostota i najlepsze praktyki, jakie można stosować do swojego działania. 

    Dlatego, wybierając systemy CRM, czy narzędzia do Marketing Automation, musisz sobie zadać dwa pytania:

    1. Czego oczekują od Ciebie klienci?
    2. Czego oczekują Twoi pracownicy? 

     

    Czego oczekują Twoi pracownicy od współczesnych CRM?

    Zacznijmy od pracowników firmy. 

    Przede wszystkim oczekują tego, że będą pracować w mądrych warunkach, procesach i nie będą wykonywać głupiej pracy, która nie prowadzi do niczego. Zresztą widzimy to dzisiaj na świecie w trendach, jak wielu pracowników porzuca pracę w korporacjach i różnych miejscach dlatego, że po prostu wykonują głupią robotę każdego dnia i nie widzą z tego żadnej wartości.

    Dlatego, jeżeli popatrzymy na HubSpot z punktu widzenia pracownika to przede wszystkim chcemy, żeby: 

    • CRM nie był kulą u nogi. 
    • Narzędzia marketingowe wspierały działania marketingowe i wszystko nam dobrze mierzyły, oszczędzając czas zapracowanych i niedofinansowanych działów marketingu. 
    • Obsługa klienta nie była ostatnim łańcuszkiem w działaniach sprzedażowo-marketingowych tylko była naprawdę doceniana za to, w jaki sposób serwisuje i na co dzień obsługuje klientów, bo to ten zespół najczęściej ma też do czynienia z jakimiś reklamacjami, narzekaniem klientów. 

    Dlatego systemy, z których korzystają, muszą być przede wszystkim proste. I taki prosty jest HubSpot.

    Działy sprzedaży w świecie CRM HubSpot

    Sprzedaż to kontrola ilości spotkań, maili, telefonów, zadań i zakładanych transakcji. To są aktywności sprzedażowe, bez których nie mamy możliwości zakładania większej ilości transakcji i tego, żeby zwiększać sprzedaż.

    Dlatego HubSpot koncentruje się na tym, aby w sprzedaży monitorować podstawowe działania sprzedażowe. Ale ponieważ zbiera na podstawie tego, tak dużo danych i jest w stanie na podstawie tych prostych czynności rejestrowanych zrobić bardzo zaawansowane raporty, dane i analizy do tego, żebyś mógł codziennie w procesie sprzedaży lepiej tą sprzedażą zarządzać. 

    A co więcej, żeby pracownik mógł przychodzić do pracy i pracować tylko na tych danych klientach i informacjach, które są mu naprawdę potrzebne danego dnia, w danym czasie do pracy – bez niepotrzebnego przekopywania się przez tony informacji.

    I taki jest HubSpot dla sprzedaży. Monitorujesz złotą szóstkę HubSpot i masz raportowanie pełnych procesów i wszystkich rzeczy, załatwione. To jest proste. 

    💡 Chcesz zrobić z HubSpot system do zaawansowanego zarządzania finansami, raportowania i działaniami? To zrobisz. Tylko pamiętaj, żeby najpierw zadbać o podstawy, a potem o raportowanie finansowe, bo bez fundamentów nie ma czego raportować w zestawieniu finansowym.

    Sprzedaż, która nie wykonuje podstawowych czynności sprzedażowych, nie dowiezie rezultatów, które można raportować. Ułatw więc im pracę i na początku w HubSpot dobrze zorganizuj działanie ludzi, bezpośrednio pracujących w sprzedaży.

    Świat marketingu w działaniach na HubSpot

    To samo dotyczy marketingu. Marketing codziennie walczy z Frankensteinem dziesiątek aplikacji, raportów i systemów, które nie są ze sobą połączone i na dodatek na końcu jeszcze często jest niedoceniany za to, ile tych leadów dostarczył. 

    Po co komplikować świat marketingu? HubSpot to upraszcza! Masz wszystkie narzędzia, jakie marketingowiec potrzebuje do zarządzania nowoczesnym marketingiem internetowym w jednym miejscu – od systemów, mailingów, landing page, czatów, botów, segmentacji klientów, lead nurturing, super raportów analitycznych, czy kontroli kampanii reklamowych i kierowania social media. Wszystko jest w jednym, na dodatek zintegrowane z wszystkimi działaniami sprzedażowymi.

    Więc możesz odszukać złotego Graala, takiego Graala, którym jest mityczna współpraca marketingu i sprzedaży. Na HubSpot jesteś to w stanie osiągnąć i to bardzo prosto. Pracujecie wszyscy na jednym systemie. 

    Pracownicy na HubSpot mają uproszczone życie i pracę. Z dużą pewnością możemy stwierdzić, że nawet poprawia się satysfakcja z pracy, jeżeli stosują rozwiązania HubSpot. Ale co z klientami? I co z tym, co potrzebują klienci? 

    Czego oczekują klienci od Twojej firmy?

    Klienci potrzebują sprawnej i spersonalizowanej obsługi. Takiej, w której czują się słyszani i która realizuje ich potrzeby. To właśnie umożliwia HubSpot, jeżeli chodzi o perspektywę klienta. 

    Sprzedaż wie, czym się interesuje klient na stronie internetowej i może dobrze dobrać rozmowę pod jego potrzeby. Marketing wie, jakie działania przynoszą pod względem wzrostu sprzedaży i zakładania transakcji i jakie elementy związane z tym, co komunikujemy klientom, nie do końca potem się sprawdzają w procesie sprzedażowym. 

    Mogą poprawiać komunikację marketingową do tych klientów. Ale za pomocą HubSpot mogą też segmentować klientów i zautomatyzować komunikację w sposób nieosiągalne przez inne rozwiązania.

    💡 Wyobraź sobie stronę www, która wita klienta po imieniu, zmienia teksty pod niego (jeżeli chodzi o rozpoznanie jego potrzeb), wyświetla odpowiednie produkty i usługi, którymi może być zainteresowany. 

    W kampaniach mailingowych klient otrzymuje tylko te maile, które go dotyczą. A pop-up na stronie, który wyskakuje, nie prosi go o zapisanie na newsletter dziesiąty raz, ponieważ wie, że jest już zapisany. To jest nowoczesna obsługa klienta i to, co klienci dzisiaj potrzebują. 

     

    Mityczna data wdrożenia HubSpot w Twojej firmie

    Stawiając i wybierając HubSpot, zobacz, jakie zmiany zaszły na rynku. Kiedy przyjdziesz do nas po wdrożenie HubSpot, zobaczysz, że nie zasypiemy Cię ilością analiz i wymagań do tego, żeby zebrać, co potrzebujesz. Zastosujemy zwinne podejście do jego wdrożenia, bazując na tym, co jest najlepszym standardem HubSpot i jakie ma w sobie najlepsze praktyki. 

    Rozpoznamy Twoje potrzeby podczas warsztatów, które mamy usystematyzowane i dobrze zorganizowane. Ustawimy i uruchomimy Ci HubSpot jeszcze w trakcie działania naszego projektu. Nie będziesz czekał do jakieś mitycznej daty zakończenia projektu, bo na HubSpot się nie czeka! HubSpot to maraton i długa droga. Zaczynasz z nami wdrożenia, a później kontynuujesz, ponieważ naszą rolą w HubSpot jest to, abyś był do niego dobrze przygotowany w zakresie samodzielnej obsługi.

     

    New call-to-action

     

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.