Mariusz Gliński 4 min

    Cele marketing automation. W czym może Ci pomóc automatyzacja?

    Narzędzia do automatyzacji zadań na dobre rozgościły się już w działach marketingu i sprzedaży. Coraz większa liczba firm stosuje rozwiązania do automatyzacji marketingu (np. platformy do wysyłki maili), aby łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów i podnieść skuteczność zabiegów sprzedażowych.

    Jednak automatyzacja marketingu to o wiele więcej niż tylko wysyłanie zgrabnej sekwencji maili.

     

    Spis treści

    1. Na czym polega automatyzacja marketingu?
    2. Czemu służy marketing automation?
    3. Automatyzacja marketingu – jak i kiedy ją wprowadzić?

     

    Na czym polega automatyzacja marketingu?

    Nowoczesne platformy do automatyzacji marketingu (jak np. HubSpot Marketing Hub) to niezwykle rozbudowane narzędzia. Dzięki nim utrzymasz kontakt z klientami w mediach społecznościowych, zbadasz ich aktywność na swojej stronie WWW, wprowadzisz dane do bazy CRM czy przygotujesz spersonalizowane oferty handlowe. A to wszystko minimalnym nakładem pracy z Twojej strony.

    Zasada działania jest prosta. Wystarczy, że opracujesz scenariusz działań (tzw. workflow), wprowadzisz warunek jego uruchomienia (np. zapis przez formularz), a oprogramowanie samo uruchomi wskazaną akcję (np. mailing, przekazanie leadu do działu sprzedaży czy alert o kontakcie telefonicznym).

    Brzmi nieźle. Zanim jednak z entuzjazmem zaczniesz wprowadzać automatyzację poznaj strategiczne cele związane z automatyzacją marketingu. Gdy wiesz, po co stosujesz automatyzację marketingu, łatwiej wykorzystasz w pełni jego możliwości.

     

    →  Pobierz praktyczny przewodnik po automatyzacji marketingu

     

    Czemu służy marketing automation?

    Zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki marketing automation. Potrzebujesz więcej leadów, bardziej zależy Ci na lepszej organizacji sprzedaży czy chcesz skupić się na analityce? A może chcesz połączyć te wszystkie obszary? To właśnie trzy główne cele automatyzacji marketingu:

    • generowanie większej liczby potencjalnych klientów,
    • zawieranie większej liczby transakcji,
    • dokładne mierzenie sukcesu marketingowego i sprzedażowego.

    Czemu jeszcze służy automatyzacja procesów marketingowych i sprzedażowych?

     

    Gromadzenie wiedzy o klientach

    Narzędzia marketing automation pozwalają sprawdzić, co robił użytkownik na Twojej stronie internetowej, jakie treści przeglądał, gdzie zatrzymał wzrok na dłużej. Taka wiedza jest bardzo ważna, bo wiesz, dlaczego kontakt dokonał konwersji i jakie kanały marketingowe okazały się skuteczne. Dzięki temu możesz udoskonalać swój content oraz strategię działań.

     

    Personalizacja komunikacji z klientami

    Mimo że automatyzacja kojarzy się z bezdusznymi procesami, to właśnie marketing automation pomoże Ci prowadzić personalną komunikację z klientem. Wykorzystując narzędzia automatyzacji, dokładniej segmentujesz bazę subskrybentów. To z kolei umożliwia wysłanie im treści lepiej dostosowanych do oczekiwań klientów.

     

    Współpraca marketingu i sprzedaży

    Aby odnieść sukces sprzedażowy, trzeba połączyć działania marketingu i sprzedaży. Z pomocą oprogramowania do automatyzacji stworzysz spójny system klasyfikacji leadów, który umożliwia sprawne przekazywanie wartościowych leadów z marketingu do sprzedaży. Narzędzia do automatyzacji pomagają wybrać najlepsze sprzedażowo leady, aby na nich skoncentrować działania i doprowadzić do zamknięcia transakcji.

     

    New call-to-action

     

     

    Redukcja kosztów i wzrost produktywności

    Programy do automatyzacji są w stanie wykonać wiele czasochłonnych, powtarzalnych czynności wydajniej niż jakikolwiek pracownik marketingu czy sprzedaży. Gdy zautomatyzujesz wysyłkę maili czy przeszukiwanie danych w CRM, pracownicy będą mogli skoncentrować się na bardziej ambitnych, twórczych działaniach, jak np. generowanie pomysłów na skuteczne kampanie marketingowe. Koszty wdrożenia i konfiguracji oprogramowania do automatyzacji są zdecydowanie niższe niż stałe opłacanie rutynowych zadań.

     

    Zdobycie/utrzymanie konkurencyjności na rynku

    Firmy, które zdecydują się wejść na określony poziom automatyzacji swoich procesów, zdobędą trwałą przewagę nad innymi firmami. Automatyzacja procesów związana z rozwojem technologii SI (sztucznej inteligencji) czy internetu rzeczy to przyszłość marketingu i sprzedaży. Jeśli już teraz nie wprowadzisz zaawansowanych narzędzi do automatyzacji, za moment dasz się wyprzedzić konkurencji.

     
     

    Automatyzacja marketingu – jak i kiedy ją wprowadzić?

    Gdy znasz już cele automatyzacji marketingu, na pewno zadajesz sobie pytanie, którą platformę wybrać i czy Twoja firma jest już gotowa na ten krok. Dlatego zachęcamy Cię do przeczytania naszego poradnika, jak przygotować się do wprowadzenia narzędzi marketing automation.

    Pamiętaj, że automatyzacja marketingu to jednak tylko zaawansowane narzędzia. To, na ile skutecznie je wykorzystasz, zależy już tylko od Ciebie.

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.