Mariusz Gliński 5 min

    5 mitów na temat marketing automation - też w nie wierzysz?

    Masz firmę. Masz produkt, który chcesz sprzedać. Masz świadomość, że musisz zdobywać klientów. Sięgasz więc po narzędzia marketing automation z wiarą, że dzięki działaniom w internecie rozpoznawalność marki wzrośnie, leadów przybędzie, a sprzedaż rozkręci się w tempie kołowrotka.

    I masz rację, ale tylko jeżeli wiesz, na czym naprawdę polega automatyzacja marketingu i jak wykorzystać jej pełny potencjał.

    Niestety wokół narzędzi do automatyzacji marketingu narosło wiele mitów. Powodują one, że spora część przedsiębiorców nadal boi się stosować automatyzację działań marketingowych albo stosuje automatyzację jedynie w ograniczonym zakresie.

    Poznaj 5 najczęstszych mitów na temat automatyzacji marketingu i sprawdź, dlaczego te błędne przekonania osłabiają moc marketing automation.

     

    Spis treści

    1. Mit 1 – marketing automation to tylko oprogramowanie
    2. Mit 2 – jeśli masz dużą bazę leadów, marketing automation będzie na pewno skuteczny
    3. Mit 3 – automatyzacja marketingu ma jak najszybciej skłonić klienta do zakupu
    4. Mit 4 – Programy marketing automation są trudne w obsłudze
    5. Mit 5 – Automatyzacja działań przyda się tylko w marketingu

     

    Mit 1 – marketing automation to tylko oprogramowanie

    Wiele firm uważa, że marketing automation to tylko instalacja odpowiedniego oprogramowania, które pozwala zautomatyzować powtarzalne czynności w dziale marketingu. Ustawiasz procesy i automatycznie wysyłasz maile, publikujesz posty w social mediach czy zapisujesz dane w systemie CRM.

    Jednak automatyzacja marketingu to przede wszystkim narzędzie, które buduje relacje z Twoimi klientami. Dlatego bez przemyślanej strategii komunikacji z docelową grupą odbiorców automatyzacja marketingu nigdy nie będzie w pełni skuteczna.

    Oprogramowanie marketing automation ma służyć wzmacnianiu więzi z potencjalnymi klientami, a nie po prostu na masowym wysyłaniu im treści sprzedażowych.

    PRAWDA: Marketing automation jest połączeniem oprogramowania i strategii. Dzięki temu możesz zadbać o swoich klientów, przygotowując treści, które są dokładnie dostosowane do ich oczekiwań.

     

    →  Pobierz praktyczny przewodnik po automatyzacji marketingu

     

    Mit 2 – jeśli masz dużą bazę leadów, marketing automation będzie na pewno skuteczny

    Duża ilość zgromadzonych kontaktów nie jest gwarancją, że zautomatyzowanie działań marketingowych przełoży się na wzrost sprzedaży. Znaczenie ma bowiem nie ilość leadów, ale ich jakość.

    Dobre jakościowo leady to te, które znalazły się w Twojej bazie, ponieważ realnie zainteresował je Twój content marketingowy – zapisały się do Twojego newslettera, pobrały e-booka czy wzięły udział w webinarze. Takie leady łatwo będzie ocieplić i przeprowadzić przez ścieżkę zakupową aż do zamknięcia transakcji.

    Jeśli będziesz gromadzić leady poprzez zewnętrzne generowanie, zmarnujesz możliwości automatyzacji marketingu. I choć zakup leadów wydaje się rozwiązaniem szybszym, to na dłuższą metę mniej skutecznym, ponieważ automatyzowane działania trafiają do przypadkowej grupy odbiorców.

    PRAWDA: Automatyzacja marketingu jest skuteczna, jeśli masz zgromadzoną bazę wartościowych leadów sprzedażowych i opracowany system generowania nowych leadów.

     

    Mit 3 – automatyzacja marketingu ma jak najszybciej skłonić klienta do zakupu

    Marketingowcy często myślą o automatyzacji jedynie w kontekście lejka sprzedażowego – wygeneruj lead, wyślij do niego zautomatyzowaną kampanię mailingową, a następnie przekaż do działu sprzedaży. Automatyzacja jest wykorzystywana, by jak najszybciej przepchnąć klienta do kolejnego etapu lejka sprzedażowego.

    Tak naprawdę automatyzacja marketingu ma budować całościowe doświadczenia klienta z marką i odwoływać się do indywidualnych potrzeb odbiorców. Automatyzacja marketingu to nie sprint do mety, jaką jest zakup, ale ścieżka, którą podąża nasz klient, poznając nasze produkty.

    PRAWDA: Automatyzacja marketingu ma zbudować Twoją pozycję eksperta i przywiązać klienta do marki.

     

    New call-to-action

     

    Mit 4 – Programy marketing automation są trudne w obsłudze

    Nowoczesne platformy do automatyzacji marketingu mają niekiedy bardzo rozbudowane możliwości. To prawda. Jednak nie znaczy to, że ich stosowanie wymaga skomplikowanej konfiguracji czy wiedzy technicznej.

    Większość dostępnych na rynku narzędzi do automatyzacji marketingu ma intuicyjny interfejs, proste narzędzia do konfiguracji ustawień oraz rozwiązania typu „drag and drop”. Tworzenie kampanii mailowych, landing page’y czy planowanie wpisów blogowych jest proste.

    PRAWDA: Programy do automatyzacji marketingu nie są skomplikowane i można szybko opanować ich obsługę.

     

    Mit 5 – Automatyzacja działań przyda się tylko w marketingu

    Automatyzacja pracy w biznesie kojarzona jest głównie z marketingiem, ale coraz częściej obejmuje ona także inne działy w firmie.

    Automatyzacja usprawnia też wprowadzanie danych sprzedażowych do CRM-u, kwalifikowanie leadów, przydzielanie leadów do konkretnych sprzedawców, podejmowanie określonych akcji sprzedażowych czy zbieranie informacji o zadowoleniu klienta.

    PRAWDA: Nowoczesne narzędzia do automatyzacji oferują narzędzia związane nie tylko z marketingiem, ale także ze sprzedażą oraz obsługą posprzedażową.

     

    Stosujesz automatyzację marketingu lub planujesz ją wprowadzić?

    Rozpraw się z tymi 5 mitami. Automatyzacja działań to dziś już nieodzowny element strategii biznesowej. Prawidłowo wykorzystana sprawi, że Twoja firma będzie rosła w siłę.

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.