Przemek Gliński 7 min

    Przykłady systemów CRM

    Oprogramowanie CRM to podstawa działania wielu firm. Warto jednak wiedzieć, że dostępne są różne rodzaje systemów tego typu. Choć ich wspólnym celem jest poprawa jakości obsługi klienta i usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, każdy z nich skupia się na nieco innych obszarach. Który z nich wybrać i co to właściwie jest system CRM? Przykłady takich rozwiązań znajdziesz w tym artykule.
     

    Czym jest i do czego służy system CRM?

    Zanim przedstawię Ci przykłady CRM, warto przyjrzeć się samej definicji takiego oprogramowania. Skrót „CRM” rozwija się jako „Customer Relationship Management”, czyli dosłownie „zarządzanie relacjami z klientami”. Systemy tego typu gromadzą, przechowują i analizują dane o klientach, łącząc z nimi m.in. historię transakcji i interakcji z firmą czy informacje o ofertach przedsiębiorstwa.

    Użytkownicy takich systemów mogą uzyskać pełniejszy obraz dotyczący kontaktu konsumentów z firmą. Z wykorzystaniem oprogramowania CRM można m.in. przygotować kompletny profil klienta, co wspomaga budowanie trwałych i solidnych relacji.

    Dzięki temu możliwe jest budowanie strategii marketingowych i sprzedażowych opartych na prawdziwych danych oraz realnych sukcesach lub niepowodzeniach wcześniejszych działań.

    Narzędzia CRM usprawniają procesy sprzedaży, pomagają zwiększyć konwersję i ułatwiają nawiązywanie więzi z klientami oraz budowanie zaufania. W efekcie jest to rozwiązanie, które pozwala zwiększyć zyski w firmie.

     

    Nowe wezwanie do działania


    Kto powinien skorzystać z systemu CRM?

    Mimo że poszczególne przykłady systemów CRM mogą być skierowane do innych grup, oprogramowanie z tej kategorii powinno być częścią działań praktycznie każdej nowoczesnej firmy prowadzącej sprzedaż w dowolnej formie.

    To niezbędne narzędzie dla dyrektorów, osób zarządzających sprzedażą oraz samych sprzedawców. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na coraz szerszą funkcjonalność oferowaną przez systemy CRM.

    Przykłady takich programów mogą pozwalać również na zarządzanie kampaniami marketingowymi czy obsługą klienta. Z tego względu są odpowiednie także dla zespołów zajmujących się tymi obszarami, jednak ich dokładne zastosowanie zależy głównie od dostępnych funkcji.

     

    Kiedy warto rozważyć wdrożenie systemu CRM?

    System CRM to korzystne rozwiązanie dla praktycznie każdej nowoczesnej firmy, w której istotne znaczenie ma kontakt z klientami, sprzedaż towarów lub usług. Dzięki temu można skutecznie rozwijać własną markę i zachować wysoki standard obsługi klienta.

    Będzie to dobry wybór zarówno dla przedsiębiorstw, które dopiero wchodzą na rynek, jak i w większych firmach poszukujących sposobu na usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa.

    Kto może wdrożyć system CRM? Przykłady firm obejmują organizacje z praktycznie każdego sektora – od e-commerce, przez operatorów komórkowych, aż po przedsiębiorstwa zajmujące się m.in. medycyną czy nauką.

    CRM – przykłady. Rodzaje systemów CRM

    Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu takiego oprogramowania warto poznać poszczególne typy systemów CRM. Przykłady oprogramowania tego typu można najczęściej zaliczyć do jednej z trzech kategorii: systemów operacyjnych, analitycznych lub kolaboracyjnych.

    Operacyjne CRM

    Programy z tej kategorii służą przede wszystkim do przechowywania informacji o ofertach i klientach. Z ich użyciem można zautomatyzować różne procesy firmy i sprawniej wykorzystać dostępne zasoby. Najważniejsze cele stosowania takich systemów to poprawa sprzedaży i jakości obsługi klienta.

    Analityczne CRM

    W tym przypadku najważniejszy obszar to tzw. operacje back-office, czyli zadania związane bardziej z samym działaniem firmy niż obsługą klienta. Możliwości analityczne takiego oprogramowania pomagają w prognozowaniu relacji z klientami, planowaniu działań marketingowych czy wyciąganiu wniosków z dostępnych danych.

    Kolaboracyjne CRM

    Przykłady systemów CRM z tej kategorii skupiają się na łączeniu zadań różnych działów. To rozwiązanie, które usprawnia komunikację pomiędzy poszczególnymi częściami firmy. W efekcie można liczyć na liczne korzyści w każdym aspekcie działania przedsiębiorstwa – główne plusy to wzrost wydajności różnych procesów i łatwiejsze przekazywanie informacji.

    Przykłady systemów CRM

    Oprócz różnych kategorii systemów CRM warto wskazać także kilka konkretnych przykładów oprogramowania tego typu.

    Oto rozwiązania, które cieszą się największą popularnością wśród firm.

    • Salesforce – system oparty na chmurze, który odpowiada obecnie aż za 20% rynku CRM. Jego możliwości obejmują zarządzanie sprzedażą i marketingiem, tworzenie raportów, automatyzację procesów biznesowych oraz analizę danych. Do plusów można zaliczyć m.in. dostęp z dowolnego urządzenia, jednak wśród minusów znajduje się stosunkowo wysoka cena oraz brak całkowitej kontroli nad aktualizacjami czy dostępnością systemu.

      przykład crm salesforce
    • HubSpot – platforma CRM, która zyskuje coraz większą popularność dzięki swojej rozbudowanej funkcjonalności. Z jego użyciem można usprawnić w zasadzie wszystkie procesy zachodzące w firmie. W porównaniu z Salesforce HubSpot jest łatwiejszy w obsłudze, a także mniej kosztowny. Kolejnym plusem jest szybka i sprawna integracja z wieloma innymi systemami wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa.

      Hubspot CRM jako przykład dobrego CRM
    • Pipedrive – łatwe w użyciu oprogramowanie, które oferuje całkiem spore możliwości w zarządzaniu relacjami i procesami sprzedażowymi. Jego funkcjonalność skupia się jednak głównie na samej sprzedaży, przez co nie zawsze będzie to najlepsza opcja.
      system crm przykłady - pipdrive
    • Zoho CRM – część pakietu biurowego Zoho, który obejmuje kilka przydatnych programów dla firm. Wśród najważniejszych zalet tego rozwiązania można wskazać niską cenę, dzięki czemu jest to ciekawy wybór dla małych firm. Należy jednak mieć na uwadze, że niewielkie koszty wiążą się także z ograniczoną funkcjonalnością.

    zoho jako kolejny z przykładów systemu crm

    Jak wybrać odpowiedni system CRM?

    Znamy już najważniejsze przykłady systemów CRM – przed podjęciem decyzji w kwestii wdrożenia takiego oprogramowania warto jednak zastanowić się, na co zwrócić uwagę. Podstawowe kwestie to oczekiwania firmy, wymagania odnośnie do systemu oraz budżet, który chcemy przeznaczyć na zakup i wdrożenie.

    Przeważnie jest to długoterminowa inwestycja, na którą należy spojrzeć z perspektywy następnych 2–5 lat. W wielu przypadkach system CRM szybko staje się niezbędnym narzędziem pracy, które znacznie usprawnia wszelkie procesy. Przy wyborze konkretnego rozwiązania istotne będą kwestie takie jak:

    • dostępne funkcje i pakiety,
    • sposób korzystania z oprogramowania (np. w chmurze lub w ramach własnej infrastruktury),
    • możliwości integracji z innymi rozwiązaniami wykorzystywanymi przez firmę,
    • łatwość użytkowania,
    • cena zakupu i utrzymania oprogramowania.

     

    Nowe wezwanie do działania

     

    Jak wygląda przyszłość systemów CRM?

    Oprogramowanie typu CRM jest już teraz podstawą działania wielu firm. Funkcjonalność systemów tego typu jest stale rozbudowywana, dzięki czemu przedsiębiorstwa mogą liczyć na jeszcze lepsze wsparcie wykonywanych procesów.

    Aktualnie coraz większe znaczenie mają technologie z zakresu sztucznej inteligencji oraz analizy danych (Big Data). To obszary, które mają spory wpływ również na rozwój systemów CRM.

    W tym obszarze można spodziewać się przede wszystkim zastosowania AI podczas analizy danych i przygotowywania prognoz oraz strategii opartych na danych.

    Wybierz odpowiedni system CRM dla swojej firmy

    Żeby móc w pełni wykorzystać możliwości oprogramowania CRM, warto postawić na profesjonalne wsparcie w wyborze odpowiedniego systemu. Tego typu usługi są oferowane przez różne firmy – jedną z nich jest BusinessWeb, diamentowy partner HubSpot w Polsce. 

    avatar

    Przemek Gliński

    HubSpot Inbound Marketing Strategist

    Wysokiej klasy specjalista z dużym doświadczeniem w tworzeniu strategii Inbound Marketingu, na której silnie bazuje HubSpot. Z powodzeniem wdraża zarówno strategię Inbound Marketingu, jak również HubSpot w ramach całego obszaru marketingowego.