Paweł Rączka 8 min

    Analiza skuteczności reklam Facebook Ads w HubSpot

    Korzystasz z reklam Facebook Ads lub planujesz zacząć? Z tego artykułu dowiesz się jakie problemy najczęściej spotykają firmy B2B, kiedy próbują ocenić ich skuteczność oraz jak HubSpot pomaga sobie z nimi poradzić. 

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak działa HubSpot, zapraszam Cię na bezpłatne konsultacje. Wspólnie zobaczymy jak może pomóc twojej firmie.

    Zanim zaczniesz analizować reklamy!

    Nieważne czy korzystasz z HubSpot, analizujesz reklamy bezpośrednio w Facebook Ads Manager czy w innym programie - przed rozpoczęciem kampanii musisz określić cel i plan komunikacji z kontaktami, które wejdą w interakcję z twoją reklamą. Żaden program nie rozwiąże sam z siebie problemu małej liczby leadów, ich jakości itd.

     

    Spis treści

    Panel administracyjny na Facebooku jest skomplikowany i tracę dużo czasu na jego obsługę

     

    Jeśli robienie reklam na Facebooku to główny zakres twoich obowiązków - prawdopodobnie w końcu przywykniesz do jego panelu administracyjnego. Dla większości menedżerów w firmach B2B jest to jednak droga przez mękę. 

    O ile same reklamy dają dużo możliwości promocji twojej firmy, o tyle nauka ich tworzenia, monitorowania i analizowania wyników jest dużym wyzwaniem i wymaga czasu, którego ty pewnie nie masz za wiele. Niektórzy próbują zintegrować Facebooka z jakimiś tzw. “connectorami”, które pozwalają uzyskać dostęp do danych nie tylko z poziomu Facebook Managera, ale też np. w systemie CRM. Takie rozwiązania potrafią być jednak awaryjne i znowu… wymagają czasu zanim wszystko się ustawi.

    Moduł reklamowy w HubSpot podłącza się jednak bardzo prosto i nie powinno to zajmować dłużej niż 5 min - w zasadzie wystarczy, że jesteś adminem konta na Facebooku i masz pod ręką login i hasło. HubSpot przeprowadzi Cię przez kolejne kroki integracji. Dodatkowo dostajesz dostęp do danych historycznych, a nie tylko tych pozyskanych po integracji.


    analiza reklam na facebooku - łączenie kont

     

    Nowe kontakty z kampanii Lead Ads muszę ręcznie przenosić do CRM (lub innego narzędzia)

     

    Jednym z popularnych formatów reklamowych na Facebooku jest Lead Ads. W Businessweb też z niego często korzystamy, ale bez HubSpota byłoby nam ciężko.

    Po pierwsze dlatego, że bez niego nowe leady musielibyśmy przenosić “ręcznie”, tj. za pomocą plików Excel, a dzięki HubSpot zbieramy je w CRM automatycznie. To bardzo ułatwia życie, tym bardziej jeśli twoje działania nie kończą się na samym pozyskaniu danych kontaktowych (np. trzeba wysłać im link do webinaru, ebooka, albo przekazać sprzedaży do dalszych działań).

    Po drugie, HubSpot sam rozpoznaje źródło pochodzenia kontaktu. Dzięki temu możesz nie tylko szybko rozpoznać z jakiej konkretnie kampanii pochodzi lead, ale też wykorzystać to do głębszych analiz i raportów.

     

    analiza reklam i raportowanie na facebooku

     

    Nowe wezwanie do działania

     

     

    Nie mogę odróżnić, które leady mam z Facebooka, a które z innych kanałów marketingowych


    Dla niektórych marketerów ręczne przenoszenie leadów jest jeszcze do przyjęcia. Co jednak jeśli przychodzi nagle szef i pyta się “skąd mamy najwięcej leadów”? 

    W ostatnich latach rozwój digital marketingu spowodował, że nowe kontakty mamy z kilku jak nie kilkunastu źródeł. To nie jest aż taki problem, żeby wszystkie wrzucać do systemu CRM. Problem zaczyna się jak chcemy rozpoznać, który kanał był najlepszy. 

    W jaki sposób rozpoznać, że pozyskaliśmy leada z kampanii na Facebooku a nie z Google Ads albo Linkedin? 

    Dosyć popularną metodą jest “otagowywanie” wszystkiego. Często jednak dochodzi do tego, że już po kilku miesiącach takich praktyk sami nie wiemy po co były poszczególne oznaczenia. Nie wspominam już o sytuacji kiedy zmienia nam się zespół i cała ta “wiedza tajemna” wsiąka w piach i zabawę trzeba zacząć od początku.

    A tutaj proszę! HubSpot znowu zrobi coś za nas. Ty się tylko skupiasz na opracowaniu i realizacji skutecznej reklamy na Facebooku. Każdy nowy kontakt ma automatycznie przypisywane źródło pochodzenia na różnych poziomach:

    • bardzo ogólnie np. “Paid Social”.
    • bardziej szczegółowo - wiemy, że lead jest z Facebooka a nie z LinkedIn.
    • bardzo szczegółowo - wersja “C” kampanii z pierwszego kwartału.

    analiza reklam facebook

     

    Dostępnych jest wiele więcej danych, takich jak:

    • adres URL pierwszej wyświetlonej strony i data jej wyświetlenia
    • pierwszy i ostatni wypełniony formularz
    • pierwsza i ostatnia kampania, z jaką dana osoba miała kontakt

    Nie wiem czy reklamy z Facebooka poprawiają mi sprzedaż

    Jeszcze kilka lat temu to był standard, że marketing w firmie B2B polegał głównie na drukowaniu ulotek, noszeniu rollupów na konferencje i wysyłaniu zaproszeń świątecznych. Zarówno pandemia jak i po prostu rozwój digital marketingu spowodowały, że od marketerów wymaga się więcej. Jak dostaje się budżet, to oczekuje się wyników. Tylko jak udowodnisz, że masz wyniki? 

    W firmach B2C to jest znacznie prostsze - robisz reklamę, klient wchodzi na stronę www, robi zakupy, masz profit. W B2B miną tygodnie jak nie miesiące, zanim nowy lead wykaże jakikolwiek przychód. 

    Dlatego zawsze polecamy połączenie HubSpot Sales Hub oraz HubSpot Marketing Hub. Dzięki temu z jednej strony wszystkie leady wpadają do jednego miejsca i monitorujesz z jakich źródeł je masz. Z drugiej strony masz nieprzerwany ciąg informacji - a mówiąc prościej, pracujecie ze sprzedażą na tych samych danych. Jeśli handlowiec zarejestruje wygraną transakcję na kontakcie, który pozyskano z kampanii marketingowej - możesz w prostu sposób zrobić do tego raport jak ten poniżej.

     

    analiza reklam na facebooku raport

     

    W HubSpot możesz:

    • porównać wyniki sprzedażowe z kontaktów pozyskanych z kampanii marketingowych do pozostałych źródeł
    • porównać wyniki sprzedażowe dla pojedynczego eventu lub całego cyklu wydarzeń
    • łączyć ze sobą różne wątki - np. zysk z działań marketingowych per region, wielkość firmy, grupa docelowa
    • … i oczywiście wiele więcej

     

    Nie mam kontroli nad kontaktami pozyskanymi z Facebooka


    Pozyskiwanie dobrej jakości leadów to nie jest łatwa sprawa. Jeszcze trudniejsze może wydawać się monitorowanie tego co zrobił z nimi zespół sprzedażowy.

    W HubSpot oba zespoły pracują równolegle na tych samych kontaktach. Jest prosta funkcja, która pozwala odfiltrować kontakty z wybranej kampanii z Facebooka i na jednym ekranie wyświetlić takie informacje jak:

    • Dane kontaktowe (imię, nazwisko, email, telefon)
    • Osoba odpowiedzialna za dalszy kontakt / handlowiec
    • Data ostatniego kontaktu
    • Status kontaktu (czy była próba kontaktu? czy kontakt zystał zdyskwalifikowany z dalszych działań? czy jest zainteresowany ofertą?)
    • Źródło pochodzenia / nazwa kampanii

     

    analiza reklam na facebooku pozyskanie kontakty

     

    Dzięki temu nie musisz latać za handlowcami i dopytywać się czy już się kontaktowali. Możesz też utworzyć raport, który pokaże jak konwertują leady z Facebooka w całym lejku marketingowo-sprzedażowym.

    Raport reklam na facebook w formie lejka marketingowego

    A jeśli nie chcesz pogubić leadów z Facebooka, możesz skorzystać z narzędzia w HubSpot do segmentacji bazy danych. Dzięki temu z łatwością wyślesz mailing do wybranej grupy osób, odfiltrujesz raport lub stworzysz grupę remarketingową.

    Tworzenie list segmentacyjnych z facebooka

     

     

     

    Podsumowanie 

    Jak widzisz HubSpot rozwiązuje kilka kluczowych problemów związanych z kampaniami B2B na Facebooku. To oczywiście tylko część jego możliwości sprawdź inne narzędzia marketingowe. Możesz czytać kolejne artykuły, ale czasem lepiej jest się po prostu spotkać i pogadać. Zapraszamy Cię na bezpłatne konsultacje - poznamy się trochę lepiej i wspólnie rozpoznamy, w jaki sposób HubSpot może Wam jeszcze pomóc.

     

     

    avatar

    Paweł Rączka

    Wprowadza klientów w świat HubSpot w zakresie Marketing i Sales Hub. Jego szerokie doświadczenie biznesowe zarówno w procesach marketingowych jak i sprzedażowych, pozwala mu efektywnie łączyć działania obydwu tych zespołów na platformie HubSpot.