Szukasz sposobów na to aby blog zaczął przynosić wymierne korzyści w postaci większej ilości leadów?
Dobrze, że tu jesteś! Sprawdź, czy wspólnie możemy uskutecznić Twoje SEO, dzięki HubSpot i wyciągać więcej leadów z bloga ⤵
Czym są klastry tematyczne? Mówiąc najprościej – to zbiór treści opracowywany w ramach danego produktu lub usługi, którego zadaniem jest zaspokojenie wszystkich potrzeb informacyjnych potencjalnego klienta, w ramach danego obszaru wiedzy.
Dla przykładu w BusinessWeb mamy klastry CRM i Marketing Automation, pokrywające dostarczane przez nas usługi i dostarczające kompleksową informację w poszukiwanym przez klientów zakresie informacji.
W ramach klastra tematycznego są tworzone treści w postaci artykułów na blog, publikacji do pobrania, landing page i materiałów pozwalających domykać sprzedaż.
Jakie problem rozwiązujesz dzięki warsztatom klastra tematycznego?
- Odchodzisz od tworzenia wpisów blogowych ad hoc, kierując się w stronę bardziej strategicznego i systematycznego działania, wpływającego na wyniki SEO.
- Wiesz, jak zaplanować i tworzyć wartościowe teksty, które pomagają firmie generować leady i realizować cele biznesowe w ramach danego produktu czy usługi.
- Zapewniasz wsparcie procesom sprzedaży. Tworzone w ramach klastra tematycznego materiały wspierają prace handlowców, którzy za ich pomocą mogą skrócić czas rozmowy, odsyłając potencjalnego klienta do zapoznania się z informacjami, które są na stronie internetowej, jak i utrzymać z klientami kontakt w przypadku długich procesów sprzedażowych.
- Zwiększasz prawdopodobieństwo zamykania transakcji dzięki pokazaniu Twoje firmy od strony eksperta w danej dziedzinie.
- Poprawiasz wyniki SEO strony i zwiększasz ruch na stronę z Google. Klaster tematyczny wpływa na poprawę widoczności strony www w wynikach organicznych Google (SEO).
- Docierasz do szerszej grupy potencjalnych klientów. Treści w ramach klastra tematycznego są dopasowywane do etapu lejka sprzedażowego i podróży kupującego, które składają się z trzech etapów: świadomości, rozważania i decyzji.
- Systematyzujesz tworzenie treści i zarządzanie nią. Klaster tematyczny pomaga zinwentaryzować i uporządkować treści, które mamy w ramach danego rozwiązania/usługi i zaplanować ich ponowne wykorzystanie.
- Dzięki systematyzacji prac nad artykułami w klastrze łączysz je z działaniami konwersji poprzez stworzenie pomysłów na lead magenty.
- Masz całą wiedzę o efektywności inwestycji w treści. Korzystając z narzędzi dostępnych w HubSpot możesz śledzić skuteczność tworzonych treści i zobaczyć, czy poniesione koszty Ci się zwracają.
Jaki zakres wsparcia oferujemy w ramach warsztatów klastrów tematycznych?
Prace nad koncepcją klastrów tematycznych prowadzimy warsztatowo.
Warsztat 1
- Informacje czym jest klaster tematyczny i jaka jest rola.
- Na co zwrócić uwagę tworząc klaster tematyczny – wybór tematu i podtematy w ramach klastra tematycznego.
- Narzędzia pomocne w tworzeniu klastra tematycznego – tworzenie tematów na podstawie analizy wyszukiwanych słów kluczowych w wyszukiwarce Google i grupowanie słów w podtematy.
- Wykorzystanie HubSpot do planowania klastra tematycznego.
- Informacje, jak stworzyć treści, które wspierałyby prace handlowców.
Po warsztacie przystępujesz do projektu klastra, którego wynik przejdziemy na kolejnym warsztacie.
Warsztat 2
- Przegląd stworzonego klastra tematycznego i ewentualne rekomendacje.
- Weryfikacja czy wybrane słowa kluczowe są poprawnie pogrupowane pod SEO.
- Stworzenie koncepcji artykułu głównego – z jakich informacji ma się składać.
- Stworzenie koncepcji 2 artykułów w ramach podtematów w klastrze tematycznym.
- Stworzenie koncepcji 2 materiałów do pobrania w zamian za dane kontaktowe.
- Przykłady linkowania wewnętrznego pomiędzy artykułami w klastrze tematycznym, które wspiera SEO.
Warsztat 3
- Jak dystrybuować treści w ramach klastra tematycznego, żeby docierać do osób na różnych etapach lejka sprzedażowego.
- Jak rozmiesić call to action w artykułach w celu przekierowania użytkowników do pobrania materiału lub rozmowy sprzedażowej, korzystając z funkcji smart CTA – dopasowanie komunikacji w zależności od tego, czy jest to osoba rozpoznana przez HubSpot (jest kontaktem w bazie CRM), czy jest to nowa osoba, które ma pierwszy raz styczność z firmą i treściami.
- Jak wykorzystać HubSpot do monitorowania skuteczności treści w ramach tworzonego klastra tematycznego. Jak zobaczyć, które generują nam leady i czy koszty poniesione na tworzone treści nam się zwracają.
Jaki zakres prac jest po Twojej stronie?
- Wybór tematu i rozpisanie podtematów w ramach klastra tematycznego
- Wykonanie analizy słów kluczowych na bazie szkolenia BusinessWeb
- Inwentaryzacja obecnych treści – sprawdzenie, czy któreś możemy wykorzystać w ramach klastra tematycznego (lista materiałów w pliku – adresy URL wpisów na blogu, case study, katalogów, landing page, booków itp.).
- Zebranie informacji z działu sprzedaży – o co pytają klienci w procesach sprzedaży.
Scenariusz alternatywny – większe wsparcie BusinessWeb w tworzenie klastra
W wariancie alternatywnym BusinessWeb pomaga w analizie słów kluczowych, tworzy też pomysły na lead magnety. Dwa pierwsze warsztaty mają poniższy przebieg:
Warsztat 1
- Zebranie informacji do jakiego produktu/usługi/rozwiązania mamy stworzyć klaster.
- Zebranie informacji, jakie treści są już stworzone w ramach takiego klastra.
- Uzupełnienie pliku przez klienta, jakie osoby biorą udział w procesie zakupowym danego rozwiązania i jakie zadają pytania.
- Rozpoczęcie analiz i tworzenie propozycji klastra tematycznego z przykładami: pierwszym lead magnetem, rozmieszczeniem CTA i linkowania wewnętrznego w ramach tworzonego klastra.
Warsztat 2
- Omówienie stworzonego przez BusinessWeb klastra.
- Opracowanie listy słów kluczowych, w ramach których są tworzone treści na blog i na jakie słowa powinna być zoptymalizowana strona z danym rozwiązaniem z dołu lejka sprzedaży (BOFU).
- Jak opracować artykuł na główny temat – przykładowy spis treści artykułu (pillar).
- Jak opracować wybrany temat z artykułu (subtopic).
- Przykład linkowania wewnętrznego wspierający SEO.
- Przykładowy lead magnet – jakie informacje można w nim zamieścić; spis treści.
Warsztat 3
- Jak dystrybuować treści w ramach klastra tematycznego, żeby docierać do osób na różnych etapach lejka sprzedażowego.
- Jak rozmiesić call to action w artykułach w celu przekierowania użytkowników do pobrania materiału lub rozmowy sprzedażowej, korzystając z funkcji smart CTA – dopasowanie komunikacji w zależności od tego, czy jest to osoba rozpoznana przez HubSpot (jest kontaktem w bazie CRM), czy jest to nowa osoba, które ma pierwszy raz styczność z firmą i treściami.
- Jak wykorzystać HubSpot do monitorowania skuteczności treści w ramach tworzonego klastra tematycznego. Jak zobaczyć, które generują nam leady i czy koszty poniesione na tworzone treści nam się zwracają.


Przemek Gliński
HubSpot Inbound Marketing StrategistWysokiej klasy specjalista z dużym doświadczeniem w tworzeniu strategii Inbound Marketingu, na której silnie bazuje HubSpot. Z powodzeniem wdraża zarówno strategię Inbound Marketingu, jak również HubSpot w ramach całego obszaru marketingowego.