Mariusz Gliński 4 min

    Jak marketing automation pomaga odnieść sukces małym zespołom?

    99,8 % – taki jest odsetek mikro i małych przedsiębiorstw w Polsce według raportu o stanie sektora MŚP Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 2019 roku.

    W sektorze MŚP najliczniejszą grupą (96,5%) są mikroprzedsiębiorstwa, czyli organizacje zatrudniające do 10 osób.

    Pracownicy mikroprzedsiębiorstw stoją jednak przed nie lada wyzwaniem – zapewnić skuteczny, nowoczesny marketing, mając do dyspozycji o wiele mniejsze zasoby niż średnie i duże organizacje.

     

    Wyzwania i zalety marketingu w małych zespołach

    Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi muszą borykać się małe zespoły, to uwięzienie w pułapce ręcznych procesów – ręczne wysyłanie e-maili do potencjalnych klientów, ręczne zapisywanie danych w arkuszu kalkulacyjnym czy ręczna analiza raportów.

    Z drugiej strony małe zespoły tkwią w przekonaniu, że wprowadzenie zaawansowanych narzędzi marketing automation byłoby „przerostem formy nad treścią”. Obawiają się, że to zbyt skomplikowane i zwrot z inwestycji w marketing automation jest niepewny.

    Jednak paradoksalnie to właśnie małe zespoły mogą wypracować o wiele wyższe ROI związane z automatyzacją marketingu niż duże podmioty. Mikroprzedsiębiorstwa potrafią działać bardzo zwinnie, są kreatywne i elastyczne. Połączenie tych zalet z nowoczesnymi narzędziami marketing automation może przynieść małym zespołom sukces porównywalny z o wiele większymi przedsiębiorstwami.

    W jaki sposób automatyzacja marketingu może pomóc mikroprzedsiębiorstwom działać optymalnie? Poznaj 5 obszarów, w których automatyzacja marketingu pomaga małym zespołom rosnąć w siłę.

     

    New call-to-action 

     

    Zaangażowanie klientów

    Marketing automation pomaga małym zespołom wdrożyć strategię lead nuturing, która polega na budowaniu wartościowych interakcji z potencjalnymi klientami na każdym etapie ścieżki zakupowej.

    Małe zespoły mogą szybko pozyskiwać nowe leady i odpowiednio je pielęgnować, aż będą gotowe do konwersji w klientów, wykorzystując bardzo spersonalizowaną, bezpośrednią komunikację. Co więcej – małym zespołom dzięki marketing automation o wiele łatwiej jest utrzymać długotrwałe zaangażowanie klientów, którzy stają się naturalnymi ambasadorami marki.

     

    Współpraca marketingu i sprzedaży

    Aby odnieść sukces sprzedażowy, trzeba połączyć działania marketingu i sprzedaży. Szczególnie ważny jest spójny system klasyfikacji leadów, który umożliwia sprawne przekazywanie wartościowych leadów z marketingu do sprzedaży. Narzędzia do automatyzacji marketingu pomagają wybrać najlepsze sprzedażowo leady, aby na nich skoncentrować działania i doprowadzić do zamknięcia transakcji.

    Małe zespoły nie mogą sobie pozwolić na marnowanie czasu ani energii pracowników, dlatego zastosowanie marketing automation to sposób na wybór tych działań, które rzeczywiście są opłacalne i zwiększają zysk ze sprzedaży.

     

    Produktywność działań marketingowych

    Małe zespoły mogą zdecydowanie zwiększyć efektywność działań marketingowych, wykorzystując automatyzację. Automatyczna wysyłka wielu równoległych kampanii mailowych to tylko jeden z przykładów usprawnienia pracy.

    Dzięki automatycznej analizie danych małe zespoły są w stanie ocenić efektywność działań według przyjętych KPI, aby zrozumieć, które z ich programów mają najwyższą konwersję. Dzięki automatyzacji marketingowej małe zespoły pozostają wydajne, ponieważ ich czas koncentruje się na wysiłkach, które przynoszą najwyższy zwrot z inwestycji.

     

    Udowodnione ROI

    Automatyzacja marketingu pomaga małym zespołom zwiększyć zwrot z inwestycji dzięki uwolnieniu się od ręcznych, niezsynchronizowanych i niespójnych procesów. Jednak inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach musza być bardzo dobrze przemyślane. A więc jeśli pracownicy marketingu w małym zespole będą w stanie udowodnić wysokie ROI swoich działań, otrzymają w przyszłości więcej środków finansowych na rozwój swoich strategii.

     

    Elastyczne skalowanie

    Skalowalność jest jedną z najważniejszych cech solidnej platformy do automatyzacji marketingu. Najgorszym scenariuszem dla małego zespołu jest wdrożenie narzędzia automatyzacji marketingu, które działa teraz, ale nie jest wystarczająco rozbudowane, aby zaspokoić potrzeby w przyszłości.

    Jeśli mały zespół wdroży narzędzie, które trudno będzie rozbudować, negatywnie wpłynie to na ROI i utrudni utrzymywanie relacji z potencjalnymi klientami. Poszukiwanie i integracja nowego, solidniejszego rozwiązania to pewne koszty, dlatego już od razu warto zainwestować w nowoczesne, rozbudowane narzędzia marketing automation.

    →  Pobierz praktyczny przewodnik po automatyzacji marketingu

     

    Czas to pieniądz, zwłaszcza dla małych zespołów

    We wdrażaniu marketing automation czas ma kluczowe znaczenie. Jeśli już teraz zastosujesz zaawansowane narzędzia do automatyzacji, wyprzedzisz na rynku te wszystkie mikroprzedsiębiorstwa, które dopiero się nad tym zastanawiają.

    Jeśli szukasz sposobu na osiągnięcie sukcesu sprzedażowego, mając do dyspozycji zaledwie paru pracowników, odpowiedzią jest właśnie automatyzacja działań. Z nią małe zespoły mogą dokonać naprawdę wielkich rzeczy.

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.