Mariusz Gliński 9 min

    CRM dla firm edukacyjnych: sprawniejsza obsługa klientów i efektywniejszy marketing

    Branża edukacyjna to sektor, który charakteryzuje się obsługą dużej liczby klientów, w szczególności dzieci i młodzieży, w powtarzalnych procesach. Cykl życia klienta w tej branży może trwać kilka lat. Dotyczy to zarówno szkół języka obcego, zajęć dodatkowych, organizacji obozów, jak i uczelni wyższych czy szkoleń biznesowych.

    Zastosowanie HubSpot CRM dla branży edukacyjnej daje wiele korzyści.

    Platforma pomaga nie tylko zarządzać pokaźnymi bazami kontaktów, ale przede wszystkim je segmentować, zautomatyzować komunikację, dzięki czemu zwiększyć końcową dochodowość na kliencie.

    W branży edukacyjnej kluczowym elementem jest także zapewnienie sprawnej obsługi klientów. Zapytania o terminy czy obsługę bieżącej komunikacji, poprzez wiele adresów mail, łatwo zgubić w codziennej pracy.

    Korzystając z HubSpot Service Hub cała komunikacja jest pod kontrolą w jednym miejscu. A dane automatycznie odkładają się na kartach uczniów, studentów czy rodziców. 

    HubSpot daje możliwość również budowy takiego modelu danych, który umożliwia przetrzymywanie zaawansowanych relacji – w tym przypadku rodziców i dzieci. Ponieważ bardzo często to właśnie rodzice są klientem, ale obsługiwane są dzieci. Dlatego ważne, aby dobrze odzwierciedlić te relacje i odpowiednio prowadzić procesy komunikacji.

     

    New call-to-action

    CRM dla branży edukacyjnej w procesach sprzedaży i obsługi klienta


    Proces obsługi wielu zapytań i ofertowania – rotowanie kontaktów 

    W branży edukacyjnej ważne jest zapewnienie sprawnego procesu obsługi przychodzących zapytań. Proces ten komplikuje się w wyniku bardzo szerokiej oferty edukacyjnej. Szkoła może mieć wiele zajęć dla różnych grup wiekowych i doprowadzenie do finalnego wyboru przez klienta zajmuje czas.

    Dlatego kluczowe staje się takie zapewnienie wsparcia dla zespołu sprzedaży, aby mógł w sprawny i płynny sposób realizować nadchodzące zapytania od potencjalnych klientów. Fundamentalna staje się automatyzacja, rozpoznająca potrzeby danego klienta i przekazujące przychodzące zapytania do odpowiednich osób obsługujących daną ofertę.

    📌 Sprawna obsługa zapytań jest kluczem do sprzedażowego sukcesu danej organizacji. Dzięki CRM HubSpot sprzedawcy korzystają z narzędzi ułatwiających codzienny kontakt z potencjalnym klientem: czata, bota, integracji z Messengerem, WhatsAppem czy też tradycyjnych skrzynek mailowych oraz formularzy kontaktowych na stronie WWW.

    Przy dużej liczbie transakcji i zapytań, ważna staje się automatyzacja procesów. Takie czynności jak automatyczne założenie transakcji na podstawie wysłanego zapytania przez klienta, wysłanie przypomnienia do pracownika prezentującego ofertę o potencjalnym follow-upie, czy też sama automatyzacja komunikacji z potencjalnym klientem, polegająca na automatycznej wysyłce oferty.

    Proces B2B – pozyskanie partnerów, sprzedaż grantów, targi pracy

    W branży edukacyjnej często pojawia się obszar obsługi klientów B2B. Firma może mieć ofertę szkoleniową, partnerską, a w przypadku uczelni wyższych mogą to być na przykład targi pracy czy prace badawczo-rozwojowe.

    Moduł sprzedażowy HubSpot zapewnia pełne wsparcie procesu sprzedaży B2B, pomaga kontrolować cały jego przebieg oraz wyniki.


    W HubSpot CRM dla firmy edukacyjnej można mieć kilkanaście różnych procesów sprzedaży, dlatego jedna platforma może zapewnić obsługę pozyskiwania studentów, firm biznesowych czy też budowy sieci partnerskiej.

    Onboarding – wprowadzenie uczniów w ofertę

    W wielu firmach z branży edukacyjnej istnieje konieczność wprowadzenia uczniów czy klientów w proces szkoleniowy. Sama decyzja o zapisaniu się na dane zajęcia czy kurs to pierwszy etap. Drugim to sprawne przeprowadzenie wejścia danej osoby w organizację.

    W branży edukacyjnej CRM pomaga zautomatyzować cały proces onboardingu np. wysłać do klientów materiały wprowadzające czy szkoleniowe. A następnie śledzić cały przebieg, dzięki systemowi ticketowemu HubSpot Servis Hub.

    Dzięki zastosowaniu równolegle HubSpot Marketing Hub szkoła jest w stanie kontrolować jakość wprowadzanych klientów do organizacji, ale również automatyzować do nich komunikację mailową czy SMS-ową w zakresie całego procesu onboardingowego.

    Współpraca działu sprzedaży i obsługi klienta z zespołami wsparcia – księgowością, finansami, trenerami

    Dział sprzedaży w firmach edukacyjnych często nie pracuje nad transakcjami sam. Łączyć siły z innymi np. z działem finansów, księgowości czy trenerami (nauczycielami) i szybciej wymienia się z nimi informacjami.

    HubSpot CRM dzięki nielimitowanym darmowym użytkownikom pozwala na dostęp do procesów sprzedaży praktycznie całej organizacji. Inne działy mogą pracować z działami sprzedaży na danej transakcji, wymieniać informacje i dołączać dokumenty.


    Dzięki automatyzacji w CRM dla branży edukacyjnej przekazywanie zadań wysyłka maili i notyfikacji do wszystkich osób biorących udział w pracach nad daną transakcją, dzieje się błyskawicznie.

    Wdrażając HubSpot CRM pomagaliśmy naszym klientom zintegrować procesy sprzedażowe z całą organizacją, poprzez możliwość wymiany informacji, eliminację pracy na mailach i sprawny przepływ informacji.

    💡 Praca wszystkich zespołów w organizacji na jedynym systemie HubSpot

    Największą zaletą HubSpot CRM dla branży edukacyjnej jest praca całej firmy na jednej platformie. Marketing prowadząc kampanie reklamowe i pozyskując użytkowników, przekazuje ich do działu sprzedaży i obsługi klienta. Wszyscy pracują na tej samej bazie danych, mają dostęp nie tylko do informacji o źródłach pozyskiwanych klientów, ale także o statusie ich ofertowania. A gdy staną się klientami, to również o statusie korzystania z oferty.

    Procesy marketingowe

    Charakterystyka procesów marketingowych i wsparcie HubSpot CRM dla działów marketingu w branży edukacyjnej.

    W branżach edukacyjnych wspieraliśmy dział marketingu na różnych etapach rozwoju.

    • Dział marketingu nie obsługiwał do tej pory działań online i stał przed stworzeniem określonej strategii. Potrzebował narzędzi, żeby od początku wszystko poukładać i mierzyć. Dodatkowo, ze względu na swoje początki, wsparcie merytoryczne w prowadzeniu działań marketingowych było na wagę złota.
    • Dział marketingu przeprowadził wiele działań online, ale w pewnym momencie stało się jasne, że kluczowe jest lepsze mierzenie efektów tych działań oraz zwiększanie ich skuteczności. Aby poprawić efektywność kontaktów z potencjalnymi klientami, należało podjąć odpowiednie kroki.

    Niezależnie od scenariusza – zadania marketingu w branży edukacyjnej koncentrują się nie tylko na pozyskiwaniu nowych klientów, ale również na maksymalnym wykorzystaniu posiadanych danych do tego, aby ponawiać oferty do klientów, proponować dodatkowe usługi, czy też wprowadzać klientów w organizację automatycznymi procesami komunikacji z klientem podczas onboardingu.

    W ramach wdrożeń HubSpot CRM w branży edukacyjnej nasze działania koncentrowały się nie tylko na uruchomieniu narzędzia do obsługi prowadzonych działań marketingowych.

     

    Klienci otrzymywali często wsparcie w zakresie:

    • Lepszego wykorzystanie posiadanej bazy kontaktów

    Pomoc w segmentacji oraz organizacji danych posiadanych przez firmę, zaplanowanie do nich zautomatyzowanych komunikacji marketingowych, pozwalających na zwiększenie jakości obsługi oraz dostarczenie nowych przychodów dla firmy z dosprzedaży usług dodatkowych.

    • Zarządzanie bazami absolwentów

    HubSpot CRM w firmie edukacyjnej umożliwia m.in. zarządzanie bazami absolwentów i powrót do nich z nowymi usługami np. studiów podyplomowych czy zajęć dodatkowych. 

    • Automatyzacja onboardingu

    W branży edukacyjnej zespół marketingu często odpowiada za przygotowanie całej komunikacji do klientów, nie tylko tej marketingowej i reklamowej, ale również wprowadzenie danego klienta w organizację. Dlatego pracownicy marketingu często wykorzystują automatyzacje w HubSpot do zbudowania procesu onboardingu. Dzięki temu mają pewność, że dostarczone informacje do klientów będą we właściwym czasie i właściwym kroku procesu. Tym samym oszczędzają przy tym nakłady na manualną kontrolę całego procesu. 

    • Zwiększenie efektywności marketingu

    Zastosowanie HubSpot Marketing Hub pomogło w zwiększeniu efektywności prowadzonych działań marketingowych. Narzędzie do kontroli kampanii reklamowych, czy też te związane ze zwiększeniem konwersji ruchu ze strony internetowej na pozyskiwane leady, w szybkim czasie pomogły poprawić wyniki prowadzonych kampanii i zwiększyć ROI z prowadzonych działań.

    Szczególne scenariusze, jakie realizowali klienci na HubSpot CRM w firmie edukacyjnej

    • Zarządzanie danymi studentów oraz słuchaczy

    Budowa dedykowanej bazy studentów oraz uczniów, dzięki zastosowaniu funkcji custom objects. HubSpot CRM w branży edukacyjnej umożliwia przetrzymywanie własnego modelu danych, dzięki czemu można trzymać w nim wszystkie informacje dotyczące osób korzystających z oferty, odpowiednio je segmentować oraz wykorzystać te dane do automatyzacji i raportowania.

    Zastosowanie custom objects sprawdza się na przykład w sytuacjach, kiedy chcesz mieć w HubSpot CRM dane dzieci i młodzieży, powiązane z rodzicami oraz śledzić historię nauki i korzystania z oferty edukacyjnej poszczególnych dzieci czy studentów.

    • Automatyczna budowa grupy
    Dostępne w HubSpot CRM automatyzacje powiązane na przykład z procesami zbudowanymi na Serwis Hub umożliwiają automatyczne zbieranie danych i rozplanowanie osób w grupy, oszczędzając czas na procesach związanych z organizacją danego szkolenia.

    Rekomendacje od klientów z branży edukacyjnej

    Z branży edukacyjnej obsłużyliśmy 29 klientów. Zobacz opinie:

    Tutlo rekomandacje crm dla firm edukacyjnych

    angloville rekomendacje crm dla firm edukacyjnych

    malvern rekomendacje crm dla firm edukacyjnych

    TheVillage_rekomandacje

     

    New call-to-action

    avatar

    Mariusz Gliński

    Nadaje kierunek rozwoju w BusinessWeb. Wspiera klientów do doborze najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań CRM oraz funkcji platformy HubSpot. Odpowiada za budowę wiedzy i świadomości klientów o rozwiązaniach HubSpot w Polsce.